Deze week publiceerde NOM de nieuwe bereikcijfers voor de huis-aan-huisbladen (HAH). Uit de meest recente metingen blijkt dat 70% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder in de afgelopen 12 maanden wel eens een HAH-blad heeft gelezen. Een gemiddeld nummer van een HAH-blad – verschijnt meestal in een wekelijkse frequentie – bereikt ruim 53% van alle Nederlanders. Omgerekend zijn dat er zo’n 7,7 miljoen (13+). De gemeten titels worden gelezen in alle bevolkingslagen: 52% van de lezers is vrouw vs. 48% mannen. Ook jongeren lezen HAH-kranten: 21% is jonger dan 34 jaar en 45% is jonger dan 50 jaar.
De metingen van het bereik van HAH-bladen worden in opdracht van NOM (en in samenwerking met de uitgevers BDU Media, Mediahuis Limburg, NDC mediagroep, De Persgroep Nederland en saleshouse Promille Media) uitgevoerd door GfK . In totaal worden 350 titels en combinaties gemeten, verdeeld over heel Nederland. Daar is een enorme steekproef voor nodig, aangezien elke titel een betrouwbare uitkomst wil hebben.
De metingen zijn samen met de regionale dagbladen die in NOM worden gemeten, opgenomen in de NOM Regio Monitor 2018 (NRM 2018). De uitkomsten van de regionale titels en HAH-bladen zijn gebaseerd op twee meetjaren in die monitor, oftewel een n van 2 x 17.000 = 34.000!
Door de opname van HAH-bladen in de NOM Regio Monitor zijn er volgens NOM meer mogelijkheden voor gebruikers gekomen: er zijn combinaties mogelijk met regionale dagbladen en door de koppeling met de NOM Doelgroep Monitor is er een grote hoeveelheid doelgroepinformatie beschikbaar.
NOM Regio Monitor wordt één keer per jaar gepubliceerd.