Zoals gezegd leverde de tweede sessie op het MWG-congres wat meer concretere informatie op. Edith Smit, voormalig directeur van SWOCC en Eva van Reijmersdal (UvA) onthullen fabels en feiten over non-spot. Dit op basis van jarenlang onderzoek en literatuurstudies. Wat blijkt: non-spot werkt. Gelukkig maar. Het meest aardige was het onderzoek dat in het kijkpanel is uitgevoerd en waarin 1.195 respondenten gevraagd is naar programma’s te kijken waarover ze de volgende dag ondervraagd werden.
Het betrof programma’s waarin diverse non-spot scenes (placements) zaten, waarbij de één wat meer opviel dan de ander. Het ging om een aflevering van Evelien (Samsung en Fietsfabriek), Topkoks (AH), Eigen Huis en Tuin (Praxis en Bison) en GTST (Royal Club, Sony en Apple).
De scores van spontane en geholpen bekendheid liepen nogal uiteen, al naar gelang de duur en prominentie waarmee producten in beeld zijn gebracht. Praxis scoorde heel hoog, maar volgens mij komt dat ook door de lange sponsorhistorie. Langdurig sponsoren werd overigens ook als één van de do’s genoemd voor nons-spot. Dat geldt ook voor het aanbrengen van een goed passend redactioneel jasje en het aanspreken van de doelgroep vanuit special interestdomeinen. Absolute don’ts zijn opvallen, sponsoren in drama-series (tenzijn goed passend), te commercieel overkomen en alleen maar meten op bekendheid. Het blijkt namelijk dat ook zonder placementherinnering merkimago’s kunnen veranderen. Dat u het weet.
Het was jammer dat de spreektijd op was op het moment dat Eva aan het woord was. Die moest van Frénk van der Linden (dagvoorzitter) in een ijltempo haar sheets en stellingen er doorheen jassen. Dat deed ze overigens prima en ze liet zich niet zomaar van het podium afduwen.
De ochtend werd afgesloten met een klein forum met Jan Heemskerk (Playboy), Rick Engelkes (REP) en Niels van Baarlen (Radio 538). Ze brachten wat voorbeelden mee van non-spot. Bij Playboy waren dat blote dames die een televisie van Sony aanprezen of een blogphone van Sony Ericsson. Op Radio 538 gaf Katja Schuurman in opdracht van de Gouden Gids een gids weg van € 25.000,-.
Aardige voorbeelden die aangeven dat non-spot niet exclusief is voorbehouden aan televisie, maar dat ook andere mediumtypen er goed mee uit de voeten kunnen. Het is een vorm om je als merk op te laten nemen in het verhaal dat op dat moment verteld wordt.
Dit vind ik erg interessant, ook naar online vertaald (of newTV) waar advertisement steeds makkelijker gemeden kan worden.
Sponsoring en (sport)sponsoring vormen steeds meer een onderdeel van de mediamix en de scheiding tussen content en commerce zal steeds verder vervagen.