Onlangs publiceerde GfK de nieuwe versie van Trends in Digitale Media (TIDM). Dat is een halfjaarlijks onderzoek naar het bezit en gebruik van digitale devices, media en apps. Een van de uitkomsten volgens GfK is dat Spotify de meest gebruikte media-app is. Maar ik vraag me af of dat zo is. GfK vroeg namelijk aan de respondenten welke app zij het meest gebruikten. De grootste gevonden groep (15%) antwoordde ‘Spotify’. Maar als 15% Spotify het meest gebruikt op de smartphone, kan het best zijn dat andere apps een veel groter bereik hebben, maar door niemand als meestgebruikt worden aangemerkt. Dat blijkt ook uit de cijfers van VINEX. Youtube is daar veel groter dan Spotify. Een vergelijking.
GfK publiceerde onderstaande grafiek in het persbericht:
De titel van de grafiek had eigenlijk moeten luiden ‘Percentage respondenten dat [app] als meest gebruikt op de smartphone’. Als je van bovenstaande apps het maandbereik bij VINEX opzoekt, ontstaat er een heel ander beeld (exclusief NOS Telekst, wat waarschijnlijk NOS Teletekst moet zijn):
Maandbereik apps
Naast het gebruik vroeg GfK ook naar de apps die überhaupt geïnstalleerd zijn op de smartphone. Dat ziet er dan zo uit:
YouTube is blijkbaar geïnstalleerd op 38% van de smartphones, maar haalt volgens VINEX een maandbereik van ruim 54%. Dat zou betekenen dat een substantieel deel van het bereik buiten de app om wordt gerealiseerd. Dat zou natuurlijk kunnen, bijvoorbeeld via social media of de website van YouTube zelf, maar toch.
Lastig toch altijd die cijfers . . . .
Mooie vergelijking Peter: de passieve meting van NOBO met de bevraging van 1.188 personen uit GfK’s Trends in Digitale Media.
Eigenlijk kan het niet anders dan dat deze totaal verschillende onderzoeken andere resultaten opleveren. Bij NOBO wordt permanent, 24/7, het surfgedrag gevolgd. Bij Trends in Digitale Media ben je afhankelijk van de alertheid en interpretatie van de respondent. Ben je je van de mobiel gedrag bewust en heb je de mediamerken top-of-mind?
De vraag uit TIDM biedt de meeste houvast bij de duiding van de resultaten:
Welk van de onderstaande apps gebruikt u het meest?
De beleving en het besef van het eigen mediagedrag speelt hierbij natuurlijk een grote rol.
Los van de vergelijking tussen de twee onderzoeken klopt de conclusie niet dat Spotify de meest gebruikte media-app is op basis van de vraag ‘welke app gebruikt u het meest?’.