Vanochtend lanceerde Stichting DMS de nieuwe bereikcijfers van zakelijke beslissers. Net als in het consumentendomein heeft digitaal weer meer terrein gewonnen ten koste van papier. Naast de nieuwe cijfers presenteerde DMS ook een aangepaste meetmethode, waarbij het meten van het zakelijk bereik deels is geïntegreerd in de metingen van de Printmonitor van NOM (NPM). DVJ Insights, dat voorheen de metingen verrichtte werd hiervoor ingeruild voor GfK. Overigens was GfK voor DVJ Insights ook al het uitvoerende bureau, dus eigenlijk is DMS weer terug op het nest.
Volgens DMS is efficiency het grootste voordeel van de integratie NOM. Bijna de helft van de steekproef van de zakelijke beslissers komt via NPM binnen, de rest van de steekproef wordt alsnog ad hoc benaderd. Dat zijn met name de beslissers die in grotere bedrijven werken.
Het tweede voordeel is dat de resultaten nu continu gemeten worden. Voorheen waren dat perioden van twee maanden in het voor- en najaar. Nu is dat het hele jaar door. Dat maakt de vergelijkbaarheid met vorige edities wel iets lastiger, maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Bij de volgende publicatie (maart/april 2020) is een vergelijking wel mogelijk. Toch werd tijdens de presentatie een vergelijking gemaakt met de vorige versie en dat leverde een goede validatie op van de nieuwe aanpak.
De cijfers
De metingen van DMS geven wederom aan dat Nu.nl de grootste titel is binnen de groep zakelijke beslissers. Binnen de groep printtitels is De Telegraaf de grootste. Nieuw in de metingen zijn social media en dan blijkt Facebook by far het grootste bereik te hebben. Zelfs nog groter dan Nu.nl en De Telegraaf. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit een relevant kanaal is om de zakelijke beslissers te bereiken, maar daar zullen de meningen ongetwijfeld over verschillen. LinkedIn is een goede tweede binnen de socials, maar het bereik is toch fors lager.

Bron: Stichting DMS

Bron: Stichting DMS

Bron: Stichting DMS
Over het onderzoek
Het veldwerk voor de Decision Makers Survey 2019 heeft gelopen in twee meetgolven, april/mei van 2017 en april 2018 t/m maart 2019. Het onderzoek is representatief voor zakelijke beslissers in bedrijven met 2 of meer medewerkers in Nederland: 607.600 algemene directeuren, financiële directeuren en eindverantwoordelijken voor inkoop, verkoop, marketing, personeelszaken en automatisering in het bedrijfsleven en de semi-overheid.
Voor de publicatie DMS 2019 zijn 2.768 decision makers ondervraagd. Van de mediamerken die participeren in het onderzoek is het bereik van de papieren dagbladen/tijdschriften en de digitale replica’s, en in het geval van enkele mediamerken de radio- of televisiezender gemeten, alsmede de websites en apps. Daarnaast is een grote hoeveelheid zakelijke websites gemeten, en de belangrijkste social media platformen.