Vorige week rolde hier het persbericht van IPG Mediabrands op de e-mat met als onderwerp Advision 2.0. Nu had ik 1.0 al niet helemaal scherp (bleek prijswinnend te zijn zelfs), dus deze was al helemaal te hoog gegrepen. Maar het bericht wekte voldoende nieuwsgierigheid om het door te lezen en eerlijk gezegd, ik begreep er helemaal niks van. Dat kwam niet door het bericht, maar door mijn beperkte kennis die ik heb van o.a. Google Cloud Vision API, de motor achter Advision 2.0. Menno maar ’s gebeld voor een uitleg. Nou, dat kan hij wel, uitleggen.
De essentie van Advision 2.0 is dat je een banner kan uploaden en dat de tool voor je gaat voorspellen hoe effectief die banner is in termen van clicks (CTR). Daar heeft die tool kennis voor nodig en die wordt uit die Google Cloud Vision API gehaald. Het werkt op basis van machinelearning-technologie waarbij afbeeldingen worden voorzien van allerlei kenmerken. Niet alleen omvang en kleur, maar echt een hele trits aan ‘labels’ die horen bij die ene afbeelding. In de uitgebreide rapportage staat ook een voorbeeld van een PLUS-banner. Kijk maar ’s wat die API allemaal uit zo’n plaatje haalt:
13.000 uitingen
Op basis van deze technologie heeft Mediabrands meer dan 13.000 statische en dynamische creatives geanalyseerd verdeeld over ruim 50 productcategorieën. Hierdoor ontstaat een enorme dataset van creatieve elementen per uiting, zoals het logo en karakteristieken, grootte en positie, dynamisch versus statisch, kleuren, objecten, tekst, gezichten enzovoort.
Als je vervolgens van al die uitingen ook de CTR weet kun je de database compleet maken en analyses maken op basis van het klikgedrag. Hebben ze gedaan bij Mediabrands. Uit die analyse kwam aantal basale conclusies:
- Grote uitingen scoren beter dan kleine
- Horizontaal is de beste vorm
- Dynamische ads hebben een grotere impact dan statische
- Het gebruik van primaire of secundaire kleuren verhoogt de CTR
- Een logo in de uiting heeft een CTR verhogend effect
- Een object in de uiting verhoogt de CTR
Uploaden en voorspellen
Op zich best wel voor de hand liggende conclusies, zeker als je ziet hoeveel labels er in die database zitten. Belangrijker is dat de data en kennis nu wordt gebruikt om de CTR van een nieuwe uiting te kunnen voorspellen. Je kan dus zelf een banner uploaden en Advision 2.0 gaat op basis van de kenmerken van die banner een uitspraak doen over de CTR van die banner. Mocht die voorspelling een beetje tegenvallen dan weet je op welke punten je die banner kan aanpassen voordat je ‘m live gaat zetten. Serveren heet dat geloof ik.
Mooi spul, ik kan niet anders zeggen. Tijdens Menno’s uitleg – nog veel dank daarvoor – ging er een wereld voor me open. Niet alleen vanwege de mogelijkheden, maar ook de toepassing van die mogelijkheden, samengebracht in een ogenschijnlijk eenvoudige tool.