Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) gaat de Nederlandse markt voorzien van luistercijfers over podcasts en audio on demand. Hiervoor is een samenwerking opgezet tussen NLO en Triton Digital. Deze laatste is verantwoordelijk wordt voor de metingen en het bewerken van de data aan de hand van de IAB Podcast Measurement Guidelines. De nieuwe rapportage zal beschikbaar komen voor de gehele markt, dus ook voor partijen die nu niet zijn aangesloten bij NLO of haar stakeholders.
In het afgelopen jaar heeft NLO verschillende meetmethoden onderzocht om te komen tot een standaard. Mede op basis van een pilot met BNR en NPO Radio 1 is besloten om de standaard te baseren op de IAB Podcast Measurement Guidelines, die ook internationaal als leidend worden gezien. Het gaat bij deze standaard om het registreren van downloads van podcasts en om streamstarts van audio on demand.
Voor de technische kant is een samenwerking overeengekomen met Triton Digital. Triton Digital zal verantwoordelijk zijn voor het verzamelen en bewerken van de data. Onder auspiciën van NLO zullen de resultaten worden gepubliceerd in de vorm van toplijsten.
Het streven is om begin 2020 de eerste toplijst te beschikbaar te hebben. Partijen die geïnteresseerd zijn om aan te sluiten bij dit nieuwe initiatief, kunnen contact opnemen met NLO.
Triton Digital is wereldwijd actief in technologie en services voor de digitale audio- en podcast-industrie.
Bron: NLO