Uit de meest recente versie van Trends in Digitale Media (TIDM) blijkt dat de virtuele assistent aan een opmars bezig is. Hetzelfde geldt voor de podcast. GfK, uitvoerend bureau in samenwerking met KVB-SMB, MMA, NDP nieuwsmedia, PMA en Screenforce kwam deze week met de belangrijkste resultaten naar buiten. Volgens GfK luistert ruim een vijfde van de Nederlanders met enige regelmaat naar een podcast. Bijna een tiende van de smartphonebezitters gebruikt dat device weleens om te luisteren naar podcasts. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2018.
Verder stelt GfK in 2019 de opkomst van Digital Home Assistants (DHA’s) zich verder doorzette. Bijna de helft van de Nederlanders is bekend met Digital Home Assistants. Ook dat is een verdubbeling ten opzichte van 2018. Het bezit van de DHA neemt toe van 8% in 2018 naar 14% van de Nederlanders in 2019. Audioconsumptie is de belangrijkste functionaliteit van de DHA’s. Het beluisteren van radio (48%) en muziek streaming (38%) zijn de meest gebruikte toepassingen van de slimme assistenten.
Als gevraagd wordt in welke mate men vertrouwen heeft in de veiligheid van data/persoonsgegevens op websites en in apps van mediabedrijven komen de sociale media er het meest bekaaid vanaf. De traditionele media (voor zover die nog bestaan) doen het wat dat betreft beter in vergelijking met de online only bedrijven. Zie onderstaande grafiek:
Uit TIDM blijkt verder dat de introductie van Disney+ is niet onopgemerkt is gebleven. Bijna een tiende van de Nederlanders gebruikt weleens Disney+. Meer dan de helft van de testgebruikers heeft een abonnement afgesloten op Disney+ na gebruik van de gratis testperiode. 
Tot slot blijkt dat de toename van de consumptie van digitale media invloed heeft op het bewustzijn van de schermtijd onder Nederlanders. Meer dan de helft meent te veel tijd door te brengen achter of voor een beeldscherm en een kwart maakt zich zorgen om de effecten hiervan op zijn of haar gezondheid.
Over TIDM
De steekproef bestaat uit 1.280 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet. Er zijn extra respondenten geworven in de leeftijdscategorie van 13-17 jaar, om uitspraken met betrekking tot jongeren met meer zekerheid te kunnen doen. De populatie is representatief voor 14.020.762 internetters. Dit onderzoek wordt sinds 2011 één keer per jaar uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele apparaten in het algemeen en specifiek voor het gebruik van media. Het totale onderzoeksrapport is voor € 1.450 te verkrijgen bij GfK.