Deze week kwam STER naar buiten met een onderzoek naar het adverteren zonder cookies. Dit naar aanleiding van het verdwijnen van tracking cookies in de webbrowser. STER biedt sinds het begin van dit jaar contextual advertising aan op de platformen van de publieke omroep en de resultaten zijn nu vastgelegd in een rapport (aanvragen). Conclusie volgens STER is dat je heel goed zonder cookies kan adverteren. Sterker nog, op paramaters als bouncerate, sessieduur, doorklikratio en landingspercentage worden af en toe betere resultaten gehaald zonder cookies dan met cookies.
De reden van het verdwijnen van de tracking cookies is vooral privacy. Linda Worp, productmanager digital bij STER zegt hierover: “”We zagen dat nog maar 10% van onze bezoekers toestemming gaf voor gepersonaliseerde advertenties bij onze video’s. Dit betekent dat 90% van onze bezoekers dus helemaal niet op gepersonaliseerde advertenties zat te wachten. Dan moet je je serieus afvragen of gepersonaliseerde reclame nog van toegevoegde waarde is.” Vandaar het alternatief van contextual advertising.
De basis van contextual advertising (of targeting) is de labeling van de content. Deze kwalificatie is key en wordt door STER heel gedetailleerd doorgevoerd. STER: “Met deze nauwkeurige manier van contextual targeting valt een talkshow als Op1 dus niet meer alleen in het contextkanaal ‘Nieuws en actualiteiten’, maar kijken we op afleveringsniveau naar welk onderwerp aan tafel wordt besproken. Dit kan de ene keer bijvoorbeeld politiek zijn en de andere keer gezondheid.”
In bovenstaande grafieken is te zien dat in de case van Eliza was here de resultaten zonder cookies beter zijn dan met cookies. De bouncerate (het aandeel van de bezoekers dat na het klikken de pagina heeft gesloten) is lager en de sessieduur en aantal pagina per sessie is langer. Dat kan duiden op een betere kwaliteit van de bezoekers.
Femke Verveen, senior online marketeer bij Eliza Was Here is enthousiast: “Samen met NPO/STER hebben we een displaycampagne opgezet om consent en no consent met elkaar te vergelijken. Wat betreft de bezoekersstatistieken op onze website zien we voor de no consent-groep dat deze goed scoort en soms zelfs beter dan de consent-groep. Een heel mooi, onverwachts resultaat!”
Het rapport bevat nog veel meer cases en verrassende resultaten zoals langere kijktijd voor video zonder cookies. Aanvragen dus. Volgende week komt VINEX met een verslag van een webinar over cookieloos adverteren, dat naast contextual advertising ook ingaat op (centrale) logins voor publishers. Uiteraard zal dat verslag ook hier verschijnen.