Zojuist publiceerde Nielsen een prognose voor de advertentie-omzetten voor dit jaar en die is niet mals. Op basis van de informatie die nu beschikbaar is en de meningen uit de branche dalen die omzetten met 22%. Omgerekend in geld is dat ongeveer € 1 miljard aan advertentie-omzet dat in een keer verdampt. Nielsen publiceerde de voorspelling samen met de jaarcijfers over 2019 die juist heel positief zijn. De markt steeg met 3,9% tot een totaal budget van € 4,7 miljard. Online is inmiddels de € 2 miljard gepasseerd en bioscoop draaide het beste jaar ooit met een stijging van 36%. Het zijn rare tijden.
Nielsen over de advertentiebestedingen in 2019: “Door de sterke groei, die ver boven het marktgemiddelde lag, is het aandeel van online in het afgelopen jaar verder toegenomen tot inmiddels 45%. Vijf jaar geleden bedroeg het aandeel nog ‘slechts’ 35%. Televisie leverde een half procentpunt in, maar handhaafde zich moeiteloos als tweede mediumtype. Printmedia bleven na sponsoring het vierde mediumtype. Aan die positie zal de komende jaren niet snel iets veranderen, maar aan het aandeel zelf wel. Dat nam de laatste jaren met gemiddeld anderhalf procentpunt per jaar af. ”
De economische crisis als gevolg van Covid-19 leidt volgens recente cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB) tot een economische krimp van minimaal 6,4%. De DNB gaf daarbij aan dat de economische klap door de coronacrisis bijna twee keer zo zwaar is als die van de kredietcrisis uit 2008/2009. Op het hoogtepunt van die kredietcrisis in 2009 daalden de netto mediabestedingen met 11,9%. De verwachting is daarom dat de mediabestedingen in 2020 met 22% zullen dalen. In het tweede kwartaal van 2020, normaal gesproken het op een na ‘zwaarste’ kwartaal, trokken adverteerders massaal campagnes terug. Nielsen: “Retailers, autofabrikanten, touroperators, banken, over de hele breedte sneden adverteerders fors in hun mediabudgetten.”
Pffff.