Begin deze zomer brachten Wayne Parker Kent en MediaTest de vierde editie van hun jongerenonderzoek uit. Zo’n 3.000 respondenten uit de Generatie Z (t/m 24 jaar) en Millennials (25-40 jaar) zijn over allerhande onderwerpen ondervraagd, variërend van mediaconsumptie tot gaming en van sport tot online privacy. Mooi voer voor marketeers en mediapublishers. De digitalisering en individualisering heeft flink huisgehouden in deze groepen, waarmee ze haast ongrijpbaar en ongevoelig lijken voor goedbedoelde communicatie en -boodschappen. Zo’n 46% van alle jongeren zien social media als de belangrijkste bron van nieuws en een net iets kleinere groep (40%) ziet de online/digitale krant als belangrijkste bron. Volgens de auteurs van het rapport lijkt de rol van “de traditionele vormen als TV, radio en krant als belangrijkste nieuwsbrenger onder jongeren uitgespeeld.” Slechts een enkeling geeft nog aan vooral daar zijn nieuws te vinden.
De sociale media vormen een belangrijk bestanddeel van de dagelijkse mediaconsumptie van jongeren. Dat is op zich geen nieuws. Wel vonden de onderzoekers dat jongeren zich veel minder aantrekken wat anderen van hen vinden of wat er op social media gebeurt. Het zelfvertrouwen van deze generatie is dus flink verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Facebook heeft het moeilijk in deze doelgroep. Nadat het onderzoek van vorig jaar aantoonde dat het gebruik van Facebook maar liefst 23% was gedaald, is dit percentage nu verder afgenomen. 67% van de jongeren geeft nog aan Facebook te gebruiken. De afname in het gebruik van het platform is dit jaar 8% en daarmee is dit het social mediakanaal waarvan het gebruik het meest gedaald is in één jaar tijd. Daartegenover staat dat Instagram (ook uit de stal van Zuckerberg) de grote winnaar is met een toename van 7%.
We gaan niet alle resultaten hier herhalen en doornemen. Advies is om het rapport te downloaden en te bewaren als een document wat de twee doelgroepen rijk illustreert. Niet helemaal representatief. In de kleine lettertjes lees je: “Omdat dit onderzoek is uitgevoerd via het netwerk van Wayne Parker Kent is het niet 100% representatief voor Nederland. Houd daarom in je achterhoofd dat het ondervraagde publiek hoger opgeleid is dan gemiddeld Nederland en daarnaast ook meer uit stadsbewoners bestaat.” De jongens uit ‘Brommers kiek’n‘ komen dus iets minder aan het woord.
Af en toe zijn er ook resultaten te zien van Generatie X en de Babybommers. Die zijn in de flow van het onderzoek ook ondervraagd naar dan in een n van respectievelijk 102 en 55. Dit bleek bij navraag. Indicatief dus.
Maarrr, hebbon dat rapport!