Een maand geleden rapporteerden we over de meetbare emoties volgens de methode van DiepBiZniZ. Nu lees ik op Nu.nl dat ook het Japanse bedrijf NTT een apparaat heeft ontwikkeld dat de emoties kan meten van televisiekijkers of bezoekers van internetsites. De opstelling werkt met een camera die het menselijke oog in de gaten houdt en bewegingen van de pupillen meet en registreert. Ook het knipperen met de ogen en het eventuele wijd opensperren van de ogen wordt vastgelegd. Vervolgens berekent het apparaat of de mens het tv-programma of de website interessant vindt en welke emoties zijn opgeroepen.
Moet wel een nauwkeurig apparaat zijn als het met Japanse ogen ontwikkeld is. Zouden wij dezelfde emoties hebben als de Japanners en reageren onze ogen net zo op stimuli als daar?
Vorige week stond in Adformatie nog een artikel waarin kritiek werd geuit op het meten van emoties m.b.v. de pupil. Die kritiek kwam uit de hoek van Verify, dat blijkbaar niet werkt met die techniek. Verify stelt dat de metingen zoals die nu door DiepbiZniZ worden gedaan niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Een onderzoek aan de universiteit van Tilburg zou dit bewijzen. Dat is dan wel weer academisch.
Belangrijkste punt lijkt lichtinval te zijn die volgens Verify niet wordt meegenomen. Niet waar, zegt DiepBiZNiZ. Wij gebruiken wel degelijk ruimtes waar lichtinval minimaal is en de ogen van de respondenten worden na elke meting weer ‘geneutraliseerd’.
Leukste woordspeling in het Adformatie-artikel was dat de techniek met argusogen wordt bekeken . . .
Ik ben benieuwd hoe NTT zaken rondom calibratie (richtpunten meten van de ogen voordat een meting kan worden verricht) lichtinval en zogenaamde normalisatie van de oogpupillen oplost. Dit zijn zeer essentiele zaken voordat een meting kan worden uitgevoerd.
Wat betreft het artikel in de Adformatie is het commentaar van Verify gegeven zonder verder inzicht in de meetmethode en de werkwijze van de meting.
De metingen worden door ons uitgevoerd in ruimtes met weinig licht. Daarnaast worden tussen de getoonde uitingen grijze en zwarte tussenschermen getoond om de oogpupil in een zogenaamde normale bias te laten terugkeren. Volgorde effecten worden weggenomen door de advertenties ad random te roteren.
Dat het meten van emoties een belangrijke toegevoegde waarde is blijkt wel uit het bedrag dat ‘private investors’ steken in de verdere ontwikkeling van deze techniek.
Dank voor je reactie Robert-Jan. Als je een keer een mooie case hebt houd ik me uiteraard aanbevolen.