GfK publiceerde onlangs weer het onderzoek ‘Trends in digitale media’. Dit jaarlijkse onderzoek brengt zoals de naam doet vermoeden digitale trends in beeld. Door toedoen van de maatregelen rond COVID-19 is een aantal trends zichtbaar die enigszins versneld zijn. De groei van online aankopen en videobellen zijn daar de meest in het oog springende voorbeelden van.
Het videobellen wordt inmiddels door zo’n driekwart van de n = 1.311 ondervraagden gebruikt. De groei ten opzichte van vorig jaar bedraagt maar liefst 40%. Vooral de doelgroep 18-34 jaar is vaak achter (of voor) het belscherm te vinden.
Online aankopen
Online aankopen had al een substantieel volume, maar in 2020 naam dat maar liefst 31% toe. Deze groei is vergelijkbaar met die va chatten en appen (30%). De groei van online aankopen is ook terug te zien in de cijfers van Thuiswikel.org. Althans voor zover het de online verkoop van producten betreft. In Q3 2020 was dat +35%. De verkoop van online diensten nam 48% af. Dit (be-) treft vooral toerisme.
Smartphone
De smartphone werd in 2020 nog intensiever gebruikt. Bellen en chatten zin de twee populairste bezigheden met een gebruik van 91% en 86%. Opvallend is de toename van het luisteren van podcasts, muziek en radio via de smartphone. Dit groeide respectievelijk met 112%, 59% en 59%.
Televisie
De televisie digitaliseert ook steeds verder in de Nederlandse huishoudens. Het aantal smart TV’s blijft toenemen, waarbinnen Samsung marktleider is. Ruim een vijfde van de smart TV-bezitters gebruikt de apps op hun apparaat bijna elke dag. Eenzelfde aandeel van de Nederlanders heeft een digitale mediaspeler in huis. Hier heeft de Google Chromecast een dominante positie.
Google breidt z’n positie ook via andere kanalen uit. Als meeste gebruikte app op zowel de smartphone als tablet neemt YouTube nu de eerste plaats in. Op de smartphone neemt Spotify de tweede plaats in en op tablet is dat Netflix.
Partners
Het onderzoek Trends in digitale media wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau GfK en kent een steeds wisselende poule aan partners. De laatste editie had als partners de volgende brancheorganisaties:
- Koninklijke Vereniging van het Boekenvak en Stichting Marktonderzoek Boekenvak (KVB-SMB),
- Magazine Media Associatie (MMA)
- NDP Nieuwsmedia
- Platform Media-Adviesbureaus
- Screenforce (voor televisie).
Elke partner publiceert veelal op basis van de uitkomsten eigen rapportages. Kijk maar eens hier, of hier en hier. Lees hier het persbericht van GfK.