Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) meet en rapporteert sinds jaar en dag de luistercijfers voor radio, die als currency in de markt gelden, maar vanaf vandaag komt daar een eenheid bij. NLO gaat namelijk maandelijks rapportages publiceren over de consumptie van live audiostreams. Deze rapportage is niet gebaseerd op panelmetingen, maar op censusdata. Dat is het recht-toe-recht-aan tellen van streams en luisterduur en vormt een aanvulling op de luistercijfers.
De nieuwe cijfers hebben betrekking op het online luistergedrag naar audio op connected devices. Andere platformen voor het beluisteren van radio (zoals via FM of DAB+), maken geen onderdeel uit van de rapportage aangezien dat in de reguliere luistercijfers is opgenomen. Kunnen die cijfers dan niet gecombineerd worden? Frans Kok, directeur van NLO legt uit: “Voor IP-beluistering kunnen we naast paneldata gebruik maken van censusdata. Dat is voor alle andere vormen van beluistering niet mogelijk. Je hebt simpelweg geen FM-streams die je kunt optellen. Tegelijkertijd zit in de censusdata van IP-beluistering heel veel waarde. Het biedt inzicht in volumes van zowel grote als kleine zenders. Laatstgenoemde zenders zijn vaak in een panelonderzoek, zoals het luisteronderzoek, lastig meetbaar omdat ze te klein zijn om goed en betrouwbaar te rapporteren.”
NLO Streaming Audio Standaard
Met de nieuwe cijfers, die onder de naam NLO Streaming Audio Standaard is gelanceerd beoogt NLO een marktstandaard neer te zetten die op basis van een transparante meting en registratie vergelijkbare cijfers levert die door marktpartijen kunnen worden gebruikt. De resultaten worden gepubliceerd in de vorm van maandelijkse toplijsten die het gemiddelde van een week weergeven. Volgens Kok is voor weekgemiddelden gekozen omdat die aansluiten bij het reguliere luisteronderzoek. “Op termijn kunnen we mogelijk overstappen op een meer fijnmazige rapportage, maar voor nu is een weekgemiddelde een prima start”, aldus Kok.
De NLO Streaming Audio Standaard bestaat uit de consumptie van live/lineaire audio die door luisteraars in Nederland online (via IP) wordt beluisterd. De data zijn gebaseerd op audiostreams en worden verzameld aan de hand van registraties via logfiles en/of web-analytics tools. Hiertoe werkt NLO samen met Triton Digital die via haar streaming meetservice de industriestandaard biedt voor gevalideerde online audiodata.
De standaard van NLO is gebaseerd op richtlijnen die door de Media Rating Council (MRC) en het Interactive Advertising Bureau (IAB) zijn opgesteld. Triton bewerkt de data aan de hand van exact dezelfde regels en uitgangspunten, zodat voor alle partijen vergelijkbare cijfers gerapporteerd kunnen worden.
Longtail
Uit de januari cijfers blijkt dat de totale online beluistering gemiddeld 29,6 miljoen uren luistertijd per week beslaat. Grofweg is dat 2 uur per persoon per week uitgaande van 15 miljoen ‘mensen’ van 13 jaar of ouder. Maar let op: de cijfers van de nieuwe standaard zijn gebaseerd op censusdata en niet op ‘mensendata’.
Bovenaan de lijst staan de bekende radiozenders die voorkomen in de toplijsten van de reguliere luistercijfers. Daarachter rapporteert NLO een longtail aan zenders, die het audiolandschap kleurt, veelal digitale varianten van bestaande zenders.
Als parameters worden GAAS, GS en GA gerapporteerd. Deze afkortingen staan voor ‘gemiddeld aantal actieve streams’, ‘gestarte sessies’ en ‘gemiddelde afspeelduur’. De rapportage is gesorteerd op GAAS. Frans Kok licht toe: “Met GAAS sluiten we enigszins aan bij ‘luisterdichtheid’, oftewel het gemiddeld aantal luisteraars in een bepaald tijdvak. Maar met de nieuwe standaard rapporteren we feitelijk over apparaten en niet over personen. Dat is een belangrijk verschil tussen deze nieuwe standaard en het luisteronderzoek van NLO. We kunnen dus niet zeggen aan de hand van alleen censusdata wat het bereik is, of wat de profielen zijn van de luisteraars.”
Spotify is niet opgenomen in de rapportage. Hetzelfde geldt voor andere diensten zoals Deezer, Apple Music, Juke en Google Play. Volgens Kok komt dit omdat deze standaard betrekking heeft op de consumptie van live radio en niet gaat over het gebruik van streaming music diensten.
Volgens Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Advies Bureau (RAB) is het meten van diverse vormen van audio belangrijk voor adverteerders en mediabureaus: “In het digitale audiodomein, waarin radiozenders bijzonder actief zijn en veel nieuwe proposities hebben ontwikkeld, is het enorm welkom dat de gehele markt nu kan werken met transparante en onderling vergelijkbare cijfers.”