Deze week publiceerde NOM de 2021 editie van DMS, het bereiksonderzoek onder decision makers. De ondervraging van 2.682 DM-ers is representatief gemaakt voor 629.000 algemene directeuren, financiële directeuren en eindverantwoordelijken voor inkoop, verkoop, marketing, personeelszaken en automatisering in het bedrijfsleven en bij de semi-overheid.
Vergeleken met DMS 2020 zet de groei van digital verder door. Dat blijkt uit de toegenomen consumptie van digitale replica’s, apps en websites van nieuwsmedia en/of management informatie. De meeste print-edities en de social media platformen zien een stagnatie in gebruik. Een belangrijke verklaring van de groei van digital is COVID19. Volgens NOM is de groei van digitale nieuwsmedia in het coronajaar in een stroomversnelling gekomen en dat lijkt ook bij de decision makers het geval. Een meerderheid van in beide jaren gemeten digitale replica’s en apps groeien in bereik. Ook nagenoeg alle websites laten een stijging in gemiddeld bereik zien, sommige wel met 60-70%.
Gemiddeld eindigen de print edities die zich op decision makers richten met een index 100, vergeleken
met de publicatie van 2020. Omdat de digitale replica’s stijgen, is het maandbereik van het merk
behoorlijk stabiel te noemen. Nu.nl is in de drie hoofdgroepen het grootste mediamerk.
Onder de decision makers een substantiële daling te zien van het gebruik van Twitter. Facebook daarentegen wordt nog even vaak gebruikt als in 2020. YouTube en Instagram stijgen. Laatstgenoemde komt zelfs in de buurt van LinkedIn.
Van de mediamerken die participeren in het onderzoek is het bereik van printedities, digitale replica’s, radio- of televisiezender websites en apps en het hele mediamerk in kaart gebracht. Daarnaast zijn veel zakelijke websites gemeten en wordt de gebruiksfrequentie van social media platformen, het luistergedrag naar radiozenders en het kijkgedrag van televisiezenders weergegeven. Van deze laatste zijn geen resultaten weergegeven in het persbericht. Hetzelfde geldt voor radio, maar stond wel in de infographic:
Navraag bij NOM leverde onderstaande grafiek op met de kijkfrequentie naar de televisiezenders.