Vandaag publiceerde NDP Nieuwsmedia het jaarverslag over 2020. De brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven heeft hiervoor een traditie in het afleveren van een fraai interactief document. De editie 2020 zet die traditie voort met veel informatie, achtergronden en natuurlijk cijfers. Die heb ik samengevat in onderstaande tabel. Een hoofdrol is weggelegd voor ‘digitaal’.
De totale omzet van de dagbladuitgevers kwam in 2020 uit op € 1,085 miljard. Dat is een fractie meer dan in 2019. Het aandeel van digitaal binnen die omzet steeg van 10% in 2019 naar 12% in 2020.
Lezersmarkt
De meeste omzet komt van de lezersmarkt, die verdeeld kan worden naar print/hybride en digitaal. Hybride wil hier zeggen print en digitaal, bijvoorbeeld alleen print op zaterdag en digitaal op werkdagen. Binnen de lezersomzet was alleen sprake van groei bij de digitale abonnementen. Die nam toe van € 52 miljoen naar € 74 miljoen (42%). Het aantal betalende lezers nam in het coronajaar met 4,4% toe tot ruim 2,7 miljoen. NDP Nieuwsmedia spreekt in dit kader van ‘betaalrelaties’. Wat een prachtig woord is dat!
Het jaarverslag zegt over de groei op de lezersmarkt: “De omzetgroei op de lezersmarkt heeft in het coronajaar door de sterke behoefte aan nieuws en duiding een enorme impuls gekregen. Vooral de digitale producten genieten een groeiende populariteit. De betalingsbereidheid voor nieuwscontent neemt nog steeds toe.”
Advertentiemarkt
Op de advertentiemarkt was alleen sprake van groei binnen de rubrieksadvertenties en digitaal. De overige categorieën lieten afnames zien tot soms wel 24% (arbeidsmarkt). In totaal werd voor € 195 miljoen aan advertenties omgezet. Dat is 9% minder dan in 2019. Het aandeel van digitaal nam toe van 27% in 2019 naar 30% in 2020. Het jaarverslag: “Het aandeel digitaal is met 3 procentpunten gegroeid ten opzichte van 2019. Per type dagblad zijn de verschillen groot. Bij de landelijke titels is het aandeel digitaal fors hoger (38%) dan bij regionale dagbladen (19%).
De optelling van de lezers- en advertentieopbrengst levert een totaal van iets meer dan een miljard euro. Daarvan is zoals gezegd 12% afkomstig van digitaal. De groei van de digitale omzet bedroeg 22% in 2020. Analoog daarentegen nam 2% af.
Opbrengst per pagina
Het NDP houdt ook bij hoeveel papieren pagina’s worden besteed aan redactie en advertenties. Ruim 80% gaat naar redacties, de rest naar advertenties en voor een heel klein deel naar eigen promoties (niet in de tabel). In relatie tot de analoge omzetten van lezers en adverteerders kan de opbrengst per pagina worden berekend. Die nam in 2020 toe als het gaat om redactionele pagina’s. De opbrengst per advertentiepagina nam 8% af in 2020 tot € 2.519,- per pagina.
Meer facts & figures zijn te vinden in het NDP Nieuwsmedia Jaarverslag 2020.