Een jaar geleden schreven we al een hele verhandeling over het online verschil tussen mannen en vrouwen. Nu blijkt dat vrouwen ook anders mobiel bellen in vergelijking met mannen. Op Emerce een verslag van een persbijeenkomst van Vodafone, die afgelopen dinsdag werd gehouden. Emerce noemt het gepresenteerde materiaal ‘magertjes’, maar de volgende uitkomsten wilde ik u niet onthouden: vrouwen bellen naar meer verschillende nummers dan mannen. Dat komt omdat vrouwen over het algemeen een grotere calling circle hebben. Een ander gegeven is dat dat vrouwen veel langer bellen dan mannen en dat ze meer inkomende dan uitgaande gesprekken hebben. Ook zouden vrouwen hun voicemail vaker aan hebben staan. Mooie term, calling circle.
Wat is dat toch met die vrouwen. Ze surfen anders, bellen anders. Een week geleden ook al een verhaal op Emerce over de consumptie van online video. Hieruit blijkt dat vrouwen minder online video kijken dan mannen. Vrouwen gebruiken het internet vooral om zaken te regelen en minder voor vermaak. Dat is althans de mening van Debra Aho Williamson, onderzoeker bij eMarketer en auteur van het rapport. Dat zou volgens haar een verklaring zijn voor het verschil in online video kijkgedrag tussen mannen en vrouwen.
Tussen jongere vrouwelijke en mannelijke internetters is er nauwelijks een verschil in populariteit van online video’s, zegt Williamson. Ze verwacht dat die trend doorzet en dat over een jaar of vier onder mannen en vrouwen online video ongeveer even populair is.
Williamson denkt dat video’s op internet vaker op mannen dan vrouwen zijn gericht. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn voor het gegeven dat vrouwen minder interesse tonen in online video. Aanbieders van online video zouden hier op in kunnen spelen door meer op – met name volwassen – vrouwen gerichte video’s te maken, aldus Williamson.
Bronnen: Emerce, eMarketer en Powersystems Coach (visual)