Het Commissariaat voor de Media (CvdM) publiceerde zojuist het Digital News Report, met daarin de resultaten van het onderzoek naar het gebruik, interesse en vertrouwen in het nieuws in 43 landen, editie 2021. De totale steekproef betreft zo’n 90.000 respondenten, waarvan 2.006 in Nederland. In het webinar dat zojuist werd gehouden lichtte onderzoeker Edmund Lauf van CvdM de belangrijkste resultaten toe. Grofweg is dat ‘jong online’ en ‘oud offline’. Goh, dat zie je haast nooit . . . .
Het onderzoek is samen met het Reuters Institute for the Study of Journalism uitgevoerd. De veldwerkperiode was begin 2021, dus nog volop in de lockdown. Het is de vijfde editie waardoor vergelijkingen tot 2017 mogelijk zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van interesse in nieuws:
De toegenomen interesse in het nieuws is voor een groot deel te verklaren door COVID-19. De impact van de pandemie en de maatregelen daaromheen zijn groot. Ruim 70% van de ondervraagden zegt dat COVID-19 invloed heeft op het dagelijks leven. Dat is vergelijkbaar het niveau dat in andere Europese landen is gemeten. Wat betreft mediagebruik is al sinds jaren leeftijd de meest belangrijke factor en spelen andere demografische kenmerken een veel kleinere rol. Maar voor de impact van COVID-19 is het geslacht veel belangrijker. Vrouwen schatten de gevolgen van COVID-19 op hun dagelijks leven gemiddeld aanzienlijk hoger in.
De meest gebruikte nieuwskanalen naar leeftijd leert dat jongeren vooral een online oriëntatie hebben, al dan niet via sociale media en dat de ouderen zich nog voor een groot deel op televisie richten. Het verband is bijna lineair.
In de laatste jaren was al duidelijk te zien dat naarmate Nederlanders ouder zijn hun vertrouwen in het nieuws groter is. Deze verschillen zijn dit jaar nog groter geworden. In de jongste doelgroep is sinds 2018 het aandeel dat het merendeel van het nieuws – dat ze zelf gebruiken – vertrouwt aanzienlijk gedaald. In alle andere groepen is het aandeel dat het nieuws vertrouwt weer ongeveer terug op het niveau van 2018. In onderstaande tabel staan de percentages per leeftijdsgroep vanaf 2018.
Als het gaat om het vertrouwen in nieuwsmerken staan NOS Journaal en RTL Nieuws bovenaan. Hun scores veranderen niet of nauwelijks door de tijd heen. Dat geldt feitelijk voor alle merken (scores op basis van een 10 puntsschaal):
Het rapport voegt aan bovenstaande tabel toe: “Een opsplitsing naar leeftijdsgroep laat over het algemeen zien dat naarmate Nederlanders ouder zijn het vertrouwen in een merk iets toeneemt. Vooral de jongste groep heeft iets minder vertrouwen in Nederlandse nieuwsmerken.”
Dit en nog veel meer (lokale media, sociale media, podcasts, betaald online nieuws) staat in de nieuwe editie van DNR. Downloaden maar. Of bekijk het persbericht van CvdM.