De bestedingen aan TV-reclame hebben zich in de eerste helft van 2021 flink hersteld. Screenforce meldt in het halfjaarrapport een toename van 32% ten opzichte van dezelfde periode in coronajaar 2020. In totaal werd € 406 miljoen uitgegeven tegen € 307 miljoen vorig jaar. Voor heel 2021 verwacht Screenforce een toename van 20 tot 25%, waarmee het jaartotaal in 2021 tussen de € 904 en € 940 uitkomt.
De prognose voor het eindtotaal is zeer positief. Dit heeft vooral te maken met de uitgaven aan spots. Daar werd voor € 363 miljoen aan besteed in de eerste helft van 2021. Dat is het hoogste niveau van de afgelopen zes jaar en ligt met een groei van 34% net iets boven het gemiddelde van 32%. Dit is inclusief non-spot waar de groei 20% bedroeg en het budget uitkwam op € 43 miljoen. De extra groei wordt volgens Screenforce veroorzaakt door de sportzomer met o.a. het EK voetbal in juni en de economische groei.
![](https://mediaonderzoek.nl/wp-content/uploads/2021/08/SF_2021_1.png)
Naast een toename van de bestedingen was ook een groei van de kijktijd te zien. Dit geldt voor alle typen kijktijd die worden gemeten en gerapporteerd. Lineair kijken nam met 1% toe, uitgesteld kijken met 8% en het kijken naar andere content met 7%. Hiermee is de totale schermtijd gestegen van 206 naar 212 minuten per dag (+3%).
De verschillende vormen van kijken staan in onderstaande grafiek, waarin goed te zien is dat de totale schermtijd groeit onder invloed van het kijken naar andere content dan de TV-zenders. Netflix en Videoland zijn hier een belangrijke factor. Dit deelvan de TV-schermtijd verdubbelde zich ten opzichte van 2017 tot 48 minuten per dag.
![](https://mediaonderzoek.nl/wp-content/uploads/2021/08/SF_2021_2.png)
Het TV Halfjaarrapport kun je hier downloaden.