De bestedingen aan TV-reclame hebben zich in de eerste helft van 2021 flink hersteld. Screenforce meldt in het halfjaarrapport een toename van 32% ten opzichte van dezelfde periode in coronajaar 2020. In totaal werd € 406 miljoen uitgegeven tegen € 307 miljoen vorig jaar. Voor heel 2021 verwacht Screenforce een toename van 20 tot 25%, waarmee het jaartotaal in 2021 tussen de € 904 en € 940 uitkomt.
De prognose voor het eindtotaal is zeer positief. Dit heeft vooral te maken met de uitgaven aan spots. Daar werd voor € 363 miljoen aan besteed in de eerste helft van 2021. Dat is het hoogste niveau van de afgelopen zes jaar en ligt met een groei van 34% net iets boven het gemiddelde van 32%. Dit is inclusief non-spot waar de groei 20% bedroeg en het budget uitkwam op € 43 miljoen. De extra groei wordt volgens Screenforce veroorzaakt door de sportzomer met o.a. het EK voetbal in juni en de economische groei.
Naast een toename van de bestedingen was ook een groei van de kijktijd te zien. Dit geldt voor alle typen kijktijd die worden gemeten en gerapporteerd. Lineair kijken nam met 1% toe, uitgesteld kijken met 8% en het kijken naar andere content met 7%. Hiermee is de totale schermtijd gestegen van 206 naar 212 minuten per dag (+3%).
De verschillende vormen van kijken staan in onderstaande grafiek, waarin goed te zien is dat de totale schermtijd groeit onder invloed van het kijken naar andere content dan de TV-zenders. Netflix en Videoland zijn hier een belangrijke factor. Dit deelvan de TV-schermtijd verdubbelde zich ten opzichte van 2017 tot 48 minuten per dag.
Het TV Halfjaarrapport kun je hier downloaden.