Vandaag lag op de digitale deurmat het eerste halfjaarrapport over radio, samengesteld door Featly Media in samenwerking met het Radio Advies Bureau (RAB). Het rapport werd vergezeld met het nieuws dat de bestedingen aan radioreclame weer volop in de lift zitten. De totale netto radioreclamebestedingen in het eerste half jaar van 2021 stegen met 31% tot € 88,4 miljoen. Daarmee zit radio weer bijna op het niveau van voor de coronacrisis.
Het halfjaarrapport geeft handige weetjes over de status van de markt. Naast omzetcijfers ook informatie over luistertijd, aantallen adverteerders, GRP’s, nieuwe IP-standaarden voor radio en de uitkomsten van de recente veilingen van FM en DAB+.
Opvallend is dat het thuisluisteren (door corona en thuiswerken) is toegenomen, maar dat FM-luisteren is afgenomen. Digitaal luisteren is juist gegroeid, vooral via internet. In de eerste zes maanden van 2021 is er 752 miljoen uur live radio gestreamd. Gemiddeld zijn er 172.239 sessies actief (op elk willekeurig moment). Per week zijn er 17 miljoen sessies met een luistertijd van 104 minuten.
De stijging van DAB+ is door het corona iets afgeremd omdat DAB+ met name populair is op de luisterlocatie auto/onderweg en daarvan is het luisterlocatie-aandeel gedaald. De verwachting is dat dit weer zal toenemen nu de maatregelen bijna allemaal zijn opgeheven.
Naast streams wordt er ook veel naar podcasts geluisterd of uitgesteld naar reeds uitgezonden programma’s. De ‘NRC Vandaag’ podcast was in juni 2021 met gemiddeld 313.460 downloads per week door 121.382 gebruikers de meest populaire podcast. De populairste terugluisterradio podcast was ‘NOS Met het Oog op Morgen’ met gemiddeld 130.752 wekelijkse downloads door 38.437 gebruikers.
Meer radiofacts en figures lees je in het rapport.