• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Lineaire TV -17% in Q4 2021

Door Peter Wiegman 
op 13 januari 2022 

Op basis van de kijkcijfers over heel 2021 is te zien dat lineaire televisie vooral in de tweede helft van 2021 veel heeft ingeleverd. In het vierde kwartaal was de daling zelfs -17% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020. Oktober was de maand met de grootste daling (-22%). De non-lineaire vormen van kijken bleven in oktober en in andere maanden op niveau.

Bron: SKO

Op jaarbasis kwam de lineaire kijktijd in 2021 uit op 128 minuten per dag. Dat is 7 minuten korter dan in 2021. Non-lineair (uitgesteld, video en streaming) liet 73 minuten noteren, waarmee het non-lineaire kijkaandeel uitkomt op 36,5%.

Bron: SKO

Met de nieuwe cijfers van SKO is het mogelijk om de langere reeks uit het rapport Media 2030 aan te vullen met 2021. De reeks ziet er dan als volgt uit:

Kijktijd TV in minuten per dag

Bron: SKO, samenstelling Het Media Loket

In de grafiek is goed te zien dat het deel ‘non-lineair verder in aandeel wint. Vijf jaar geleden bedroeg dit aandeel nog 16,4%, inmiddels is dit opgelopen tot 36,5%. De kijktijd blijft door de jaren heen min of meer hetzelfde.

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op de totale populatie van 6 jaar of ouder. De aandelen en kijktijden kunnen per doelgroep verschillen, waarbij een ‘lineair’ verband bestaat tussen leeftijd en lineair kijken. Hoe ouder de kijker, hoe langer de lineaire kijktijd.

UPDATE: Adfo heeft net een longread over TV online gezet op basis van het TV Jaarrapport van GroupM.

Channels: Televisie
1.910 x bekeken
Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close