Als je aan mediabestedingen denkt komt niet meteen het huren van standruimte in je op, maar deze vorm van mediabestedingen telt wel degelijk mee in de officiële cijfers. In een persbericht van het Centrum voor Live Communication zag ik dat in 2006 de groei hier 8% was. Het gaat hier om de uitgaven van exposanten aan standruimte op vak- en consumentenbeurzen. Die uitgaven bedroegen € 357 miljoen. Het totaal aantal beurzen nam in 2006 licht toe (+2%). In totaal werden de 873 vak- en consumentenbeurzen door gemiddeld 10.443 mensen bezocht. Dat is 8% minder bezoekers per beurs in vergelijking met een jaar geleden.
De groei van de mediabestedingen aan beurzen komt dus door een stijging van het aantal georganiseerde beurzen. Daarnaast vonden er enkele grote beurzen plaats, zoals Interclean, Intertraffic en Het Instrument, die hun weerslag hadden op de bestedingscijfers. Dit zijn beurzen met tenminste 20.000m2 netto vloeroppervlakte en een prijs per vierkante meter vanaf € 180,-. Bij het interpreteren van beurscijfers dient overigens altijd rekening te worden gehouden met de tweejaarlijkse cyclus van belangrijke vak- en consumentenbeurzen.
De groei van het aantal beurzen vond vooral plaats bij vakbeurzen op regionale beurslocaties (32%). Op de deze locaties werden in 2006 meer vierkante meters verhuurd, waardoor ook de mediumbestedingen stegen. Ook trokken regionale vakbeurzen meer bezoekers en meer exposanten dan een jaar eerder. Het aantal nationale beurzen nam in totaal af met 11%, ten opzichte van 2005. Ook vonden er in 2006 minder internationale consumentenbeurzen plaats (-12%).
In 2006 daalde het totaal aantal bezoekers van beurzen, onder andere doordat er minder beurzen plaatsvonden op nationale locaties. Ook vonden in 2006 een aantal grote publiekstrekkers niet plaats, zoals de AutoRAI (wel in 2007), de Internationale Bouwbeurs en de Bedrijfsauto RAI. De samenvoeging van een aantal relatief grote beurzen zorgden ook voor een daling van het aantal beurzen. Zo ging Rotterdam Maritime samen met Europort Maritime en de Bakkerij Beurs met de Bakkerij Dagen. Tot slot speelde de sluiting van de Prins Bernardhoeve, halverwege 2006, een rol van betekenis.
Ieder jaar inventariseert ReSpons Evenementen Monitor – onder auspiciën van het CLC – de gegevens van vak- en consumentenbeurzen bij organisatoren en accommodaties. Het CLC – Centrum voor Live Communication is de stimulerende kracht in de positionering en professionalisering van beurzen, congressen en evenementen als strategische component voor marketingcommunicatie en kennisuitwisseling.