Vandaag en gisteren publiceerden de marketingorganen voor OOH en radio (lees audioreclame) de omzetcijfers over 2021 en die zagen er voor beide mediumtypen gunstig uit. Radio groeide volgens Audify zelfs zo hard in 2021 dat het hoger uitkwam dan in recordjaar 2019. OOH moet volgens Outreach nog even wachten op dat niveau, maar een plus van 28% is natuurlijk ook niet mals. Het budget kwam uit op € 187 miljoen. De grootste groei kwam in 2021 voor rekening van digitale out of home (DOOH), waar € 84 miljoen aan werd besteed tegen € 56 miljoen in 2020.
DOOH wint aandeel
Ondanks de diverse lockdownperiodes in 2021 en andere maatregelen als gevolg van corona nam de omzet elk kwartaal toe ten opzichte van het kwartaal ervoor. Dit geldt zowel voor de traditionele vormen van OOH als voor DOOH. Het tweede en vierde kwartaal lieten in termen van groei de beste cijfers zien. Het tweede kwartaal was goed voor 105% groei ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020, in het vierde kwartaal werd een plus van 55% genoteerd.
De verhouding tussen traditionele OOH en digitaal heeft zich in 2021 ten gunste van digitaal ontwikkeld. In 2019 en 2020 lag het aandeel van digitaal nog op 36%, in 2021 is dat opgelopen naar 45% met een piek in het vierde kwartaal van 49%. DOOH wordt hiermee een steeds volwaardiger speler in het digitale reclame speelveld.
Radio naar record, digitaal verdubbelt
De audioreclamebestedingen in 2021 bedragen € 209,5 miljoen. Dat is een stijging van 23,4% ten opzichte van 2020. De audioreclamemarkt is de pandemiegevolgen van 2020 volledig te boven, aangezien de bestedingen zelfs hoger zijn dan het voorgaande recordjaar 2019. Vooral digitale audioreclame groeit hard, aldus Audify. Er is sprake van meer dan een verdubbeling die loopt € 3,3 in 2020 naar € 7,8 miljoen in 2021.
De broadcast radioreclame stijgt met 21% en komt uit op bijna € 189 miljoen (€ 156 miljoen in 2020). Met € 13 miljoen is de non-spotreclame tenslotte 25% hoger uitgekomen dan in 2020 en staat op hetzelfde niveau als voor de coronacrisis.
Op maandag 7 maart publiceert Audify het Audiojaarrapport 2021. Twee dagen later komt Screenforce met eenzelfde rapport, maar dan voor televisie. Drukke tijden voor de marketingorganen.