Het is de week van de mooie rapporten. Vandaag het TV Jaarrapport van Screenforce, gisteren NMO Mediatrends en afgelopen maandag kwam Audify met het Audiojaarrapport 2021 (PDF). Smullen dus. Audify, voorheen het Radio Adviesbureau, zette alle relevante luister- en radiofeiten op een rij en concludeert dat de digitalisering in Audio flink op stoom is: “De digitalisering zet voort. Het aantal audio streaming uren in januari 2022 bedraagt 32,8 miljoen. Dat is 11% meer dan een jaar geleden.”
Aantal gestreamde audio-uren per week 2021
De netto investeringen in radioreclame waren met € 209,5 miljoen niet eerder zo hoog als in 2021. Het
jaar 2021 had 23,4% meer omzet dan een jaar eerder en 2,4% meer dan in 2019. In het tweede kwartaal was de grootste stijging (64%) te zien ten opzichte van 2020. Het vierde kwartaal liet met ruim € 78 miljoen de hoogste investeringen zien (+16% t.o.v. 2020).
90% van de netto investeringen ging naar radiospots, 6% was voor non-spot en 4% werd via digitale
radio geïnvesteerd. De investeringen in digitale radio waren na een half jaar al op het niveau van
heel 2020 en groeide in totaal met 135%.
De radioluistertijd bleef met 4 uur en 15 minuten per dag stabiel op hoog niveau. De doelgroep 20-34
jaar laat met een stijging van 7 minuten per dag de grootste toename zien. Bovendien is er 1,5
miljard uur audio gestreamd en zijn er 200 miljoen podcasts gedownload.
Retail is de grootste branche op radio en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
(VWS) is de grootste adverteerder in 2021.
Kijk voor meer details en data in het Audiojaarrapport 2021.