Nadat in het eerste kwartaal bleek dat de groei van digitale televisie wat tegenviel heeft het tweede kwartaal zich beter ontwikkeld. Althans, dat blijkt uit cijfers van TNS NIPO. Volgens een onderzoek onder 30.000 (!) Nederlandse huishoudens hebben 400.000 huishoudens de afgelopen drie maanden de switch van analoog naar digitaal gemaakt. Het aandeel van digitale televisie zou nu op 28% staan. Eerder deze week kwam Telecompaper met een aandeel van 30% over het eerste kwartaal, maar goed. Laten we zeggen zo rond de 30%.
Interessanter is de constatering dat de marktgroei niet door de vraag maar door het aanbod wordt gedreven.
TNS NIPO spreekt in dit verband van een ‘pushmarkt’. De stroom van aangeboden pakketten door de diverse providers zorgt voor de groei in de markt. Onder de 3,5 miljoen Nederlandse huishoudens met internet maar zonder digitale tv is onderzocht in welke mate men van plan is over te stappen naar digitale televisie. Slechts 5% geeft spontaan aan dit van plan te zijn. Wanneer concrete pakketten van aanbieders worden voorgelegd van zowel kabelmaatschappijen als andere aanbieders, groeit de interesse naar 15%. Blijkbaar is het nodig om het begrip digitale televisie te duiden aan de hand van een concreet aanbod. Daarbij komt dat kortingen op abonnementskosten, speciale acties met derden als de ANWB en goedkope/gratis decoders positieve effecten hebben op de verkoop. De omstreden verkoopmethoden van UPC blijken uiteindelijk dus toch succesvol.
Tweederde van de groep die plannen heeft om te switchen spreekt een voorkeur uit voor Digitenne van KPN.
Goede ontwikkeling.
Maar zolang het zender aanbod van DTV hetzelfde blijft als dat van analoge TV moet de industrie pushen.
Wanneer DTV verschilt in zenders, interactiviteit, prijs, etc dan zou er ‘gepulled’ kunnen worden.
Hetzelfde zenderaabod geldt vooral voor KPN en Tele2.
Maar ook bij de andere aanbieders moet je een van de duurdere abo’s nemen om echt veel zenders te krijgen.
Hubert (h ) ? i presume..
Ik ben alleen bang dat de stap naar Digitale Televisie voor veel mensen toch een tegenvaller is. Mijn ervaringen met de UPC Mediabox en ook met de nieuwe UPC Mediabox DVR zijn beide tegenvallend. ’t is het gewoon (nog) net niet. Wellicht verstandiger om op een later moment in te stappen.
Het grote verschil blijft tussen bruto en netto dTV gebruikers. Bruto is iedereen die een kastje heeft (of zou moeten hebben) en netto is iedereen die ook daadwerkelijk digitale diensten afneemt. En dan bedoel ik meer dan alleen maar standaard TV kijken in digitale encodering.
Het gebruik van die digitale diensten (zoals video on demand, zoals meer en gepersonaliseerde kanalen, zoals een goede EPG) valt hoe dan ook tegen, mede door de slechte gebruikservaringen, zoals Erik aangeeft. Reden voor mij om nog analoog TV te consumeren en online op andere wijzen te genieten van audiovisuele content.
Gijsbregt, ik denk dat heel mensen handelen zoals jij. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. De televisie blijft mijns inziens een passief en sociaal medium. Voor meer actief en individueel kijken loop je naar de PC.