• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Huis-aan-huisbladen moeten herpositioneren

Door Peter Wiegman 
op 15 oktober 2007 

Vorige week werd ik via een comment al gewezen op een onderzoek naar de positie van huis-aan-huisbladen en lokale nieuwsbladen. In mijn ogen nog altijd ondergeschoven kindjes in het mediaveld. Vooral de huis-aan-huisbladen hebben een zeer sterke positie in de lokale markt en zij zijn een belangrijke orientatiebron voor zowel lokaal nieuws als aanstaande aankopen. De groeiende mediaconcurrentie van onder meer internet en lokale televisie zorgt er echter wel voor dat de uitgevers van de lokale bladen zich wellicht moeten gaan bezighouden met het herpositioneren van hun titels. Dat is althans één van de conclusies van het onderzoek naar de huidige en toekomstige rol van nieuws- en huis-aan-huisbladen dat is uitgevoerd door Veldkamp in opdracht van de Nederlandse NieuwsbladPers (NNP), de landelijke organisatie van lokale nieuwsmedia. Volgens de onderzoekers worden de lokale printmedia voornamelijk gezien als begrijpelijk, informatief en vertrouwd. Daar staat echter tegenover dat waarden als ‘goed verzorgd’ en ‘overzichtelijk’ onder druk staan.


Politici verliezen contact met burgers
Europa en de wereld liggen ver af van de interesse van de lezers. Niet verrassend dus dat de betrokkenheid van de lezers van nieuws- en huis-aan-huisbladen met wat in Nederland gebeurt groot is. Voor de hand liggend is dan ook dat hetgeen zich afspeelt op lokaal niveau het hoogste scoort; een grote meerderheid van de ondervraagden vindt dat de eigen, directe leefomgeving steeds belangrijker wordt. Om dat te onderstrepen, geven de ondervraagden aan dat de politici in de Tweede Kamer in hoog tempo het contact verliezen met de mensen in het land. Het gevolg hiervan is dat volgens bijna de helft van de ondervraagden de regering niet voldoende begrijpt wat er in de samenleving leeft. Kortom: er lijkt een omkering nodig van globalisering naar de-globalisering. Er mag van de lezers best minder aandacht worden besteed aan Europa en de wereld. Maar dan wel ten gunste van het eigen land, het regionale en vooral het lokale.

‘Luis in de pels’
Een andere conclusie in het onderzoek is dat de lokale printmedia voldoende kennis hebben van de lokale samenleving. Wel vragen burgers van de lokale nieuwsmedia een actievere rol, zeker ten opzichte van de plaatselijke politiek. Naast het verstevigen van de sociale cohesie, is er behoefte aan een positie als ‘luis in de pels’ in de lokale democratie.
Mogelijk dat dit ook multimedialer zou kunnen, want er bestaat onder de lezers overwegend een groeiende interesse in een dergelijk aanbod. Meer dan de helft van de lezers vindt het een (zeer) aantrekkelijk idee als nieuwsberichten ook via internet beschikbaar zouden zijn.

Herpositioneren
De conclusie die de onderzoekers trekken is dat een vernieuwingsslag van lokale printmedia nodig is. De concurrentie is niet alleen groter geworden, de autoriteit van nieuws- en huis-aan-huisbladen is bovendien aan het afnemen. Toch blijkt uit het Veldkamp-onderzoek dat het mogelijk is de toekomst van lokale printmedia een positieve impuls te geven. De aanbevelingen daartoe betreffen onder meer vormgeving, inhoudelijke dynamiek, een actievere journalistieke rol en een multimedialer denkpatroon en werkrichting. Er liggen wel degelijk kansen, aldus Veldkamp. “De uitdaging voor de lokale printmedia is deze kans te verzilveren.”

Bron: persbericht NNP

Het rapport vindt u hier.

Channels: Overige mediumtypen
10.649 x bekeken

Reacties

  1. Vincent Leenders
    15 oktober 2007 om 16:16

    @Peter: ik zag dat je het onderzoek op de kop hebt weten te tikken. Interessante aanknopingspunten in de aanbevelingen!

  2. Peter W.
    15 oktober 2007 om 16:18

    Zeker Vincent. En jij nog bedankt voor de tip.

  3. Peter W.
    15 oktober 2007 om 20:35

    Zie ook deze posting over de hah-bladen n.a.v. een onderzoek van Synovate.

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close