• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Minder (budget voor) folders

Door Peter Wiegman 
op 14 mei 2009 

Afgelopen dinsdag vond in Haarlem de Dag van de Brievenbusreclame plaats met een recordaantal (ruim 300) bezoekers. Al meer dan tien jaar is dit congres het toonaangevende evenement op het gebied van folders of beter gezegd ongeadresseerde brievenbusreclame. Rode draad bij de opbouw van het programma was dit jaar creativiteit in strategie en uitvoering. Traditioneel worden op dit congres ook altijd de nieuwe bereik- en bestedingscijfers gepubliceerd. Om met dat laatste te beginnen: daar was een daling te zien van 3,5%. Het totale budget aan producte en verspreiding van folders ging van € 666 miljoen in 2007 naar € 643 miljoen in 2008. Een jaar daarvoor was nog sprake van een groei van 3%. Ook het aantal folders daalde in 2008. 12 miljard is natuurlijk nog aanzienlijk, maar toch een stukkie minder dan de 12,5 miljard uit 2007. Volgens de verspreidersgroep van DDMA heeft die daling te maken met een steeds verdergaande selectiviteit bij de verspreiding van folders door adverteerders.


Aardig was de vergelijking van Frank Quix(UvA), die uitrekende dat we gemiddeld 1100 uur televisie kijken per jaar en 44 uur in folders zitten te lezen. Maar, zo beredeneert Quix, op televisie heb je maar voor 7% reclamezendtijd en bij folders is dat 100%. Dus de verhouding wordt dan heel anders. Zie zijn powerpoint.

Tijdens het congres werd ook de Folder Vakprijs 2009 uitgereikt. Dit jaar ging HEMA met die prijs naar huis. Vorig jaar won V&D de vakprijs. Is dus echt een warenhuisding die prijs. Naast aspecten als innovatie, onderdeel van de communicatiemix en opvallendheid heeft de jury dit jaar extra aandacht besteed aan de mate waarin de adverteerder creativiteit heeft ingezet op alle aspecten van de folder. Albert Heijn, Aldi, Bart Smit, Gamma, Hema, Intratuin, Karwei, Kruidvat, Plus en V&D waren door de jury geselecteerd voor een longlist. Uiteindelijk zijn Gamma, HEMA en Karwei genomineerd voor vakprijs met dus HEMA als winnaar.

Meer info een PP’s over het congres vind je hier.

Channels: Brievenbus DM Mediabestedingen
16.568 x bekeken
Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close