Op 3 april organiseerde Intomart GfK in samenwerking met NOM, STIR, SKO en RTL een middag voor relaties met ruim 50 aanwezigen waarin hoogtepunten van buitenlandse media onderzoekscongressen werden samengevat. Ik kon er zelf helaas niet bij aanwezig zijn, maar de organisatie stuurde me onderstaande samenvatting van de hoogtepunten. Beknopter kan dus bijna niet. Bij elk van de samenvattingen staat ook een link naar de presentaties die gebruikt zijn tijdens de middag op 3 april. Eerdere edities van deze middag staan hier en hier.
Irena Petric van het JIC NOM vatte 4 presentaties samen van het Print and Digital Research Forum (PADRF, een opvolger van het voormalige Worldwide Readership Research Symposium) dat in 2011 in San Francisco werd gehouden.
Het Noorse JIC voor dagbladbereiksonderzoek heeft een voorspellingsmodel voor reclamebereik geïntroduceerd met een eigen planningstool. De vraag is nu in hoeverre een aanpassing van de tarieven hierop mogelijk is en wat de consequenties daarvan zullen zijn. Frankrijk heeft altijd twee verschillende bereiksonderzoeken gehad voor dagbladen en tijdschriften. In 2010 hebben de uitgevers besloten om er één onderzoek van te maken waarbij de methode is vernieuwd. De vragenlijst is uitgebreid met vragen naar het lezen van verschillende vormen van een blad op verschillende platformen op titelniveau. Irena toonde enkele interessante uitkomsten zien van het digitale bereik van de Frans printmerken. Het Britse IPA Touchpoints onderzoek is nu ook in de USA uitgevoerd. Een panel van 1.000 respondenten uit het GfK MRI printbereiksonderzoek kreeg een i-phone waarmee men regelmatig aangaf waar men was, hoe men zich voelde en welke media activiteiten men deed. De uitkomsten van dit relatief kleine panel zijn gefuseerd is de rest van het GfK MRI panel wat leuke en zeer bruikbare resultaten geeft voor mediaplanning, bijvoorbeeld het antwoord op de vraag wanneer op de dag Metro Mums zich het prettigst voelen. In Zweden gingen Peter Callius en Peter Masson in op de vraag wat de obstakels zijn om de enorme hoeveelheid data over multimedia gebruik effectief te gebruiken.
Marion Appel van Intomart GfK vatte van hetzelfde PADRF congres 3 papers samen die meer ingingen op heet gebruik van de nieuwe digitale media. Risa Becker en Julian Baim van GfK MRI onderzochten hoe men tablet s en e-readers gebruikt in de loop van de dag voor elk van de verschillende media. Tablet gebruikers geven aan dat ze sinds het gebruikt van hun tablet minder vaak video spelletjes spelen en ook het lezen van de papieren versie van tijdschriften en kranten daalt enigszins. Het netto resultaat is dat er door het tabletgebruik minder digitale lezers van dagbladen en tijdschriften bijkomen, dan dat er papieren lezers verdwijnen. comScore ging in op de uitdagingen die er liggen om bij alle veranderingen een representatief panel te kunnen werven waarin je alle relevante ontwikkelingen kunt meten. Scott MacDonald, uitgever bij een van de grootste Amerikaanse tijdschriftuitgevers heeft een poging gedaan om het feitelijke lezen van tijdschriften op tablets te laten meten door Omniture met behulp van getaggde apps.
Carla der Kinderen van RTL was in januari 2012 op het congres in Geneve van de egta, een congres van de Europese branche organisatie van voornamelijk televisie en radio sales huizen. SKY liet een methodiek zien waarbij multimediale campagnes kunnen worden bijgestuurd op basis van een panel van consumenten die onder meer door middel van een sms aangeven wanneer zijn met een campagne in contact komen.
Bas de Vos van SKO ging in op 3 presentaties van het asi televisie congres dat in Amsterdam was gehouden. Conclusies waren ondermeer dat de toegang tot data en standaardisatie in outputformaat centrale en belangrijke issues zijn in de digitale wereld. Bas vatte een pleidooi van de Britse Steve Wilcox samen om basisregels in onderzoek zoals betrouwbaarheid en validiteit van steekproeven ook te gebruiken voor gegevens uit de nieuwe digitale wereld.
Camiel Camps van Intomart GfK vatte van de radio dag van hetzelfde asi congres een presentatie van Gunnar Garfors samen die 16 argumenten (van wisselende overtuigingskracht) gaf waarom voor radio het traditionele zenden in tegenstelling tot het internet de meest effectieve en efficiënte oplossing zal blijven. Dit leidde tot enige discussie omdat de verwachting is dat DAB wel een grote rol gaat spelen.
Frans Kok (directeur JIC STIR) sloot de middag af met een onnavolgbaar komische en niet samen te vatten nabeschouwing. Daar had je volgens Intomart GfK nou echt bij moeten zijn.