Vorige week organiseerde de DM Council de Nationale Dag van de Brievenbusreclame. Tijdens deze 15e editie werd het eerste exemplaar van het Handboek Reclamefolders uitgereikt aan de voorzitter van de DDMA, Henry Meijdam. Auteur van dit handboek is Cees van Rooy, voorheen vanuit Bureau Veldkamp betrokken bij het bereiksonderzoek Thuis Binnen Bereik. Van Rooy heeft met dit handboek een compleet overzicht gemaakt van alle facetten die met huis-aan-huisreclame te maken hebben. Is er zoveel over te vertellen dan, die folders? Ja, heel veel. Wat ik al aangaf in mijn foldervisie tijdens het congres, het gaat hier om een volwaardig mediumtype waar bijna € 1 miljard in omgaat op jaarbasis. Vanuit de definitie van de folder schrijft Van Rooy onder meer over de folder als element in de mediastrategie, verschijningsvormen, het bereik, het imago onder adverteerders en last but not least 11 gouden regels.
Die 11 regels luiden als volgt:
- Eis continue aandacht
- Zorg voor consistente merkbeleving
- Wees oprecht autenthiek
- Onderscheid moet er zijn
- Segmenteer eer ge begint
- Ga digitaal
- Zorg voor tactische en strategische integratie van foldercommunicatie
- Respecteer medemens en milieu
- Door meten tot weten
- Formeer een team en maak een planning (zijn eigenlijk twee regels ;-))
- Toon lef!
Bij deze laatste regel hamert Van Rooy op het feit dat je moet blijven vernieuwen. Succesvolle folderconcepten kunnen op een gegeven uitgewerkt zijn en dat treden er vormen van gemakzucht op.
Het Handboek Reclamefolders is hier te bestellen à € 29,50.