• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Uitgesteld kijken +40% in 2013

Door Peter Wiegman 
op 7 januari 2014 

De kijktijd van televisie is in 2013 licht gedaald ten opzichte van 2012. Gemiddeld zaten we avorig jaar 3 uur en 15 minuten per dag voor de TV. In 2012 was dat een minuutje langer (3:16). In het tijdvak 18-24 uur (het belangrijkste tijdvak voor TV) bleef de gemiddelde kijktijd gelijk (2:08). Het uitgesteld kijken nam wel sterk toe. In 2012 was nog 3,2% van de kijktijd ‘uitgesteld’. In 2013 is dat verder opgelopen naar 4,5%, oftewel gemiddeld bijna 9 minuten per dag. Dat is een stijging van ruim 40% ten opzichte van 2012. De cijfers zijn zojuist bekend gemaakt door SKO. Het Eurovisie Songfestival was het best bekeken TV-programma van afgelopen jaar. Anouk had bijna 4,9 miljoen kijkers op 18 mei jl.

Wie is de Mol van 17 januari 2013 voert de top-25 uitgesteld gekeken programma’s aan met 669.000 kijkers. De toplijst SKO Online TV & Video (op basis van hoogste gemiddeld aantal streamstarts) wordt aangevoerd door het Sinterklaasjournaal van 11 november 2013 met gemiddeld 202.249 actieve streams.

Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt van 37,7% naar 35,1%. RTL Nederland stijgt van 28,5% naar 29,5% en SBS stijgt van 17,0% naar 17,2%. Nederland 1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (18,9%) als de avond (20,8%).

UPDATE: ondertussen is het TV Jaarrapport 2013 beschikbaar gesteld door SKO.

_______________________

Visual via Metronieuws

Channels: Televisie
13.442 x bekeken

Reacties

  1. Erik Grimm
    21 januari 2014 om 10:09

    Interessant stuk.
    Uitgesteld kijken (en waarschijnlijk ook “on demand” kijken) groeit dus aanzienlijk.
    Zijn er ook analyses van gebruikersgroepen? Wie stelt via diensten als “on demand” en “uitgesteld kijken” zelf zijn televisie-avond samen. En welke doelgroepen laten zich klassiek de programma’s voorschotelen.
    Lijkt me voor media-strategie essentiele informatie.
    Ben benieuwd.

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close