Het was een spannende dag vandaag voor DDMM. Dutch Digital Media Measurement, het bereiksonderzoek van VINEX ,PMA en GfK, kwam vanochtend naar buiten met de eerste mobiele bereikcijfers. Sinds november 2013 is DDMM in de markt voor het bereik van websites op de PC, maar mobiel werd nog niet gemeten. Nu dus wel. En belangrijker nog, DDMM is er ook in geslaagd om het bereik van PC en mobiel te integreren. Dat is een belangrijke stap, waarmee DDMM vooruit loopt in de wereld van bereiksonderzoek. Voor het eerst weten we hoeveel mensen alleen via de PC naar een bepaalde site gaan, hoeveel er zowel vanaf de PC als via de smartphone naar een website of bijbehorende app gaan en hoeveel er bijvoorbeeld alleen vanaf de tablet naar die website of app gaan. Laten we eens kijken hoe dat eruit ziet.
Nu.nl bijvoorbeeld heeft op de PC in het onderzoek van DDMM een gemiddeld maandbereik van 17% over Q1 2014. Op mobiel, zo blijkt uit de nieuwe cijfers van DDMM, realiseert Nu.nl een bereik van 31%. Dat is dus meer dan via de PC. Maar een deel van die 31% komt ook op Nu.nl via de PC. Dat blijkt zo’n 6% te zijn. Die 6% is de overlap tussen mobiel en PC, oftewel mensen die via de twee kanalen op de site of app van Nu.nl komen. In totaal komt Nu.nl nu uit op 43% bereik. Dat is aanzienlijk meer dan de 17% die tot nu werd gerapporteerd. Zie daar meteen de meerwaarde van de toevoeging van mobiel aan de metingen van DDMM.
De mobiele metingen van DDMM bestaan uit metingen op smartphone en tablet, beide onderverdeeld naar iOS en Android. En er blijkt nog al wat verschil te zitten in het gebruik van beide devices. Bij de smartphone wordt 50% van de gebruiksduur gevuld met 8 apps/websites. Bij de tablet zijn dat er 25. Daar is het gebruik dus veel gevarieerder. Verder lijkt het gebruik van de tablet een klein beetje op dat van de PC, maar zeker niet op dat van de smartphone. Dat laat ook onderstaand plaatje zien, dat vanochtend werd gepresenteerd door Suzan Hoogland van GfK:
Op alle drie de platformen zijn Google en Facebook redelijk dominant, maar Whatsapp heeft het grootste bereik op de smartphone. Gemeten in tijd (niet in de grafiek) hebben de social media op de smartphone met 38% dan ook een behoorlijk aandeel. Op de tablet is dat maar 19%. Daar zijn het juist de spelletjes die zo’n 33% van de gebruikerstijd opslurpen. Verder is te zien dat op de tablet minder apps worden gebruikt, daar waar het gebruik van de smartphone vrijwel alleen maar bestaat uit app-usage.
In de eerste resultaten zat ook een aardig verschil in de bereiksopbouw van een site en een app. In onderstaande grafiek is voor ‘een nieuwstitel’ de bereiksopbouw over week 1 t/m 14 weergegeven van de website en van de app.
De app heeft meteen al een hoog bereik, maar groeit eigenlijk weinig meer in de loop van de tijd. De website begint lager, maar blijft gedurende de hele periode groeien en komt zelfs na 5 weken boven de app uit en na 7 weken boven het hoogste bereik van de app uit. Blijkbaar heeft de app meer vaste lezers en de website meer ‘losse kopers’. Hier kan ook een Google-effect in zitten. Google verwijst bij het zoeken altijd naar websites en niet naar apps. Zo komen bezoekers soms op een site terecht waar ze iets specifieks zoeken. Dat zal bij een app niet zo snel gebeuren.
We zouden hier nog wel even door kunnen gaan met het weergeven van allerlei mooie resultaten. De database is rijk aan gegevens. Niet alleen over bereik en de integratie tussen mobiel en PC, maar ook een hele set van 360 achtergrondvariabelen. Daarmee kan er eindeloos geanalyseerd worden op de meest exotische doelgroepen.
Meer weten over het onderzoek, kijk dan hier voor meer informatie.
is dit niet tegenstrijdig?
“Bij de smartphone wordt 50% van de gebruiksduur gevuld met 8 apps/websites. Bij de tablet zijn dat er 25. Daar is het gebruik dus veel gevarieerder”
“Verder is te zien dat op de tablet minder apps worden gebruikt, daar waar het gebruik van de smartphone vrijwel alleen maar bestaat uit app-usage”
Hai Arjan,
Ik ben altijd blij als de berichten goed worden gelezen!
Het klinkt inderdaad tegenstrijdig, maar dat hoeft het niet te zijn. Het gaat over websites en apps. Op de tablet worden meer websites bekeken dan op de smartphone, dus die kunnen ook in die 25 zitten.
Peter