Vandaag zijn de bereikcijfers van mobiel vrijgegeven. Huh? De bereikcijfers van mobiel! Het bereik van websites en apps op smartphone en tablets. O, die!! De markt wachtte er al heel lang op en nu zijn ze er. Vandaag hebben VINEX, PMA en GfK via het onderzoek DDMM voor het eerst planningsdata vrijgegeven van het bereik van mobiele devices. Vorige maand werd al een top 50 gepubliceerd gebaseerd op het eerste kwartaal van 2014, nu kan de markt gebruik maken van de bereikcijfers van alle bezochte websites en apps. Het DDMM-onderzoek meet sinds vorig jaar september het bereik van websites op PC en laptop, maar dat is nu uitgebreid met het bereik van sites en apps op tablets en smartphones. Door de toevoeging van de mobiele devices wordt het meten van online media fors vergroot. De bereiksdata uit DDMM worden vanaf vandaag geleverd met een set van ruim 360 achtergrondkenmerken, variërend van huisbezit tot interesses en van werkzaamheid tot vakantiebestemmingen.
De metingen van mobiel bereik vinden plaats in het panel van DDMM, wat staat voor Dutch Digital Media Measurement. DDMM is een continu digitaal bereiksonderzoek dat wordt uitgevoerd in een samenwerking tussen VINEX, PMA en GfK. Het DDMM-panel bestaat uit 9.250 personen van 6 jaar of ouder. In een select deel van dat panel zijn 1.800 mobiele devices uitgerust met meetsoftware, dat nauwkeurig alle bezoeken aan websites en mobiele apps registreert. Vervolgens worden deze registraties geprojecteerd naar het totale panel, waardoor een koppeling mogelijk is met het bereik van reguliere websites op de PC/laptop.
Door zowel mobiel als websites in één panel te meten is het mogelijk om het netto bereik te berekenen van websites en apps over devices en platformen heen. Het gebruik van smartphone, tablet en PC/laptop kan nu vanuit één panel inzichtelijk worden gemaakt.
De toevoeging van het mobiele bereik resulteert in een ruime verdubbeling van de gemeten surftijd binnen het DDMM-onderzoek, waardoor er beter inzicht ontstaat in de consumptie van digitale kanalen en platformen. Deze inzichten worden door zowel de uitgevers als de mediabureaus gebruikt voor het efficiënter inzetten en promoten van die kanalen.
Visual via Krijnen.com