Blendle heeft inmiddels 500.000 gebruikers in Nederland en volgens onderzoek van Multiscope gaat dat aantal nog flink omhoog. Het gros van de gebruikers zijn nu nog de hoogopgeleide mannen. Die groep was ook ooit het eerst online en moet je nou ’s kijken. Kwestie van tijd. Blendle is een mooi voorbeeld van een veranderend businessmodel in de wereld van mediaconsumptie. Hetzelfde geldt voor adblockers. En ze hebben best wel wat gemeen die twee. Ze stimuleren de markt van betaalde content en dat is waar online dringend behoefte aan heeft. Blendle doet dat al op een hele laagdrempelige en flexible manier. De adblocker kan daar nog van leren. En Bild gaat daarbij helpen.
Bezoekers van de Duitse krantensite met een adblocker krijgen nu de keuze. Of ze zetten de adblocker weer uit, of ze moeten drie euro per maand betalen. If not, dan kun je geen content van Bild meer tot je nemen. Lijkt mij fair. Bild kan alleen maar content produceren met een gezonde geldstroom daarachter. Als die geldstroom gedeeltelijk geblokkeerd wordt, moet je maatregelen nemen teneinde je activiteit zeker te stellen.
Maar stel dat je de adblocker niet voor Bild wil uitzetten, maar wel voor de Frankfurter Allgemeine? Dan heb je een flexibele adblocker nodig, die op siteniveau aan- en uit te zetten is. Dan gaat de adblocker selectief aan het werk en zal het op termijn per site doelgroepen gaan opleveren, die bereid zijn om te betalen voor de content van die site. Dat kan voor een adverteerder een hele mooie doelgroep zijn, bijvoorbeeld in het geval van FD, NRC of andere kwaliteitstitels. Alleen zijn ze niet meer te bereiken via advertenties, dus zullen er andere manieren gevonden worden om die doelgroep te bereiken. In het Adfo-debat van afgelopen maandag werden al suggesties gedaan voor slimme vormen van contentmarketing en native advertising.
Natuurlijk zal niet elke uitgever zich gaan opstellen zoals Axel Springer, maar Bild zal ook zeker niet de enige zijn. Hetzelfde geldt voor Blendle. Niet alle uitgevers liggen in de kiosk van Blendle, maar wel steeds meer. Ook Bild gaat meedoen met Blendle, samen met honderd andere titels in Duitsland.
Blendle en adblockers hebben gemeen dat ze een proces op gang brengen aan zowel de kant van de uitgever als aan de kant van de consument. Keuzes zijn daarin cruciaal. De keuze om te willen betalen voor content, de keuze om advertenties te accepteren en de keuze om iemand toe te laten tot je domein. Dat kan veranderingen teweeg brengen in de samenstelling en kwaliteit van je doelgroep cq lezerskring. Nu nog voor print, maar het zal niet lang duren totdat hetzelfde geldt voor online video. De unskippable video ad blijkt uit onderzoek van Adlantic de meest frustrerende vorm van advertising te zijn voor de gebruiker en stimuleert het meest om een adblocker te installeren. Ook daar zullen keuzes gemaakt moeten worden.
Netflix heeft die keuze al gemaakt. Volledig betaald door de consument. Er brak dan ook grote paniek uit toen bekend werd dat Netflix deze zomer met advertenties aan het experimenteren was. Bleek om eigen promo’s te gaan. Trouwens, een gratis Netflix met advertenties en een betaalde Premium Netflix zonder reclame is natuurlijk een hele goede optie. Zonder blockers dan hè.
Deze pica kreeg ik van Arno Otto doorgestuurd:
Adblocker Plus vaart dus wel bij het dichtzetten van de poortjes.