Het is de dag van de veranderingen. Nicole Engels van NLO naar NPO en GfK die het roer om gooit en nu De Groep Publiekstijdschriften (GPT) weer. Die gaat vanaf januari 2016 opereren onder een nieuwe naam: Magazine Media Associatie (MMA). Ja mensen, weer een nieuwe afkorting erbij! De branchevereniging GPT – opgericht in 1996 – startte in 2015 al met een nieuwe koers om aansluiting te houden bij de ontwikkelingen in de markt en de behoeften van de leden. Bij die aangepaste koers komt nu een nieuwe uitstraling. Of zoals ze zelf zeggen: “Tijdschriften worden magazines en bladenmakers worden magazine media makers.” Volgens het nieuwe MMA draait het allang niet meer alleen om het printproduct. Het geprinte product is tegenwoordig slechts een van de vele platforms waarop het magazinemerk zich manifesteert. De magazinebranche kent een enorme dynamiek op vele terreinen. “Er liggen nog veel uitdagingen buiten de gebaande printpaden. De nieuwe naamgeving van de branchevereniging sluit hier perfect bij aan.” Nou, aan de ambities ligt het niet.
Voorzitter Luc van Os zegt in het persbericht: “Onze nieuwe naam geeft uitstraling aan de ontwikkelingen bij onze leden. Magazines zijn met hun mediamerken aanwezig op alle crossmediale podia. Naast de printuitgaven zijn er apps, social mediakanalen, events, websites, webshops, youtubekanalen, tv-programma’s, etc. Print blijft een belangrijke motor om alle onderdelen uit de mediamix aan te jagen, vandaar dat het woord Magazine niet uit onze naam is verdwenen. Wij hebben ons de afgelopen jaren ontwikkeld tot een sterke vereniging met een belangrijk netwerk. Onze missie is om de aangesloten ledenbedrijven te ondersteunen bij de slag die zij maken om hun magazine merken te transformeren naar magazine media merken.“
De nieuwe naamgeving is ontwikkeld door bureau Zigila en het logo is ontworpen door Koeweiden Postma. Geen idee waarom dat relevant is, maar ik zet het er toch even bij. En o ja, begin 2016 wordt de nieuwe uitstraling doorvertaald naar de website van de branchevereniging.
We gaan het zien.