Het kan niet op deze week. Vandaag is weer een baanbrekend onderzoek de markt in geslingerd. Dit keer Media:Tijd 2015, de opvolger van de 2014-versie. In het Cobra Museum zijn zojuist de resultaten gepresenteerd door gezamenlijke JIC’s* en het SCP. Enkele uitkomsten zijn: De Nederlander besteedt gemiddeld 8 uur en 33 minuten per dag aan media. Let wel, dat is inclusief de combinaties met andere activiteiten zoals werken, autorijden of het gebruik van meerdere media tegelijk. Lineair TV-kijken op een TV-toestel is nog altijd favoriet. Bij luisteren gaat de meeste tijd nog steeds naar radio luisteren via een radiotoestel, al neemt het audioluisteren via internet snel toe. En, de meeste Nederlanders lezen nog steeds voornamelijk op papier. Digitaal lezen is vooral bij mannen, hoogopgeleiden en bij 20-49-jarigen in opkomst. De jonkies zijn koploper in communiceren en gamen. Duh!
Media:Tijd is een dagboekonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland wordt verzameld. Voor het onderzoek hielden 2.904 respondenten – een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking van 13 jaar of ouder – een week lang iedere 10 minuten hun activiteiten bij. Het onderzoek wordt elke twee jaar gehouden. In het najaar van 2013 was dat voor het eerst.
Maar feitelijks is het meer dan alleen maar Media:Tijd. Het geeft ook inzicht in activiteiten als slapen, werken, school/studie, huishouden e.d. Media consumeren is eveneens een activiteit, maar daar wordt in het onderzoek op ingezoomd.
Alle tijd die Nederlanders in 2015 dagelijks aan afzonderlijke media besteden bedraagt zoals gezegd gemiddeld 8 uur en 33 minuten. Om een vergelijking te maken: Nederlanders slapen gemiddeld 8 uur en 45 minuten. De totale mediatijd is hiermee niet veranderd in de afgelopen 2 jaar. In de praktijk gebruiken Nederlanders soms gelijktijdig media (media-multitasking). Denk aan het luisteren naar de radio én het lezen van een tijdschrift. Van de 24 uur op een dag beslaat het mediagebruik 7 uur en 23 minuten. Dat is zonder dubbeltellingen voor het gelijktijdig gebruik van media. Anders gezegd: de media-multitasktijd bedraagt 1:10u.
Gemiddeld zijn Nederlanders op een dag 58 minuten onderweg. Dit is tijd waarin mensen met outdoor media in aanraking kunnen komen, zoals billboards langs de weg of advertenties in een abri. Iets minder dan de helft van de tijd die we onderweg zijn, wordt met media gecombineerd zoals luisteren of lezen.
Kijken
Per dag kijken Nederlanders ongeveer 3 uur media, zoals televisie, online video (bijvoorbeeld YouTube) of video on demand. 78% van deze tijd kijkt men live televisie, vooral via het klassieke televisietoestel. 11% van de kijktijd gaat naar uitgesteld televisie kijken. 8% van de tijd wordt via computer, tablet of smartphone gekeken. Jongeren kijken vaker via deze online devices dan ouderen. Daarnaast besteden jongeren ook meer tijd aan het kijken van gestreamde of gedownloade programma’s (21% van de kijktijd). Toch blijft de live televisie – met 55% van de kijktijd – ook bij jongeren met stip op één staan.
Luisteren
De luistertijd betreft voor het overgrote deel live radio. In tegenstelling tot kijken, wat vooral gebeurt in de avonduren, luisteren Nederlanders vooral overdag naar radio en muziek. Tot zes uur ’s avonds heeft luisteren de overhand. Luisteren is het ultieme multitaskingmedium: 75% van de luistertijd gaat samen met één of meer andere activiteiten. De Nederlander luistert voor driekwart van de tijd nog via een vast radiotoestel, autoradio of draagbare radio. Luisteren via tablet, computer of smartphone neemt 16% van de luistertijd in beslag. Luisteren via internet is met 9 minuten per dag in omvang nog beperkt, maar de gemiddelde tijd voor deze activiteit is de afgelopen twee jaar verdubbeld.
Lezen
Aan lezen besteden Nederlanders gemiddeld 43 minuten per dag. Het lezen van dagbladen, tijdschriften, boeken en andere media vindt gedurende de hele dag plaats. Doordeweeks lezen meer Nederlanders in de ochtend en avond. Op een doorsneedag leest 39% van de Nederlanders van papier. Digitaal lezen is in opkomst, met een aandeel van 20% van de Nederlanders op een dag. Vooral mannen, hoger opgeleiden en 20- 49 jarigen lezen digitaal.
Communiceren en gamen
Met communiceren (bellen, e-mailen, SMS-en, appen, chatten en sociale media gebruik) zijn we 1 uur en 6 minuten per dag bezig. Bijna de helft (48%) van deze communicatietijd gaat via de smartphone. De vaste telefoon neemt 7% van de communicatietijd in en laat zich goed meten met de tablet (ook 7%).
Gamen is vooral erg in trek bij jongeren van 13 tot 19 jaar. Deze activiteit is dagelijks goed voor drie kwartier van hun tijdsbesteding, maar haalt het niet bij communiceren. De jeugd communiceert met 2 uur en 12 minuten per dag het meeste van alle leeftijdsgroepen.
*Media:Tijd is een gezamenlijk onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en organisaties voor mediabereiksonderzoek: het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO) en het Buitenreclame Onderzoek (BRO). GfK is het uitvoerende bureau.
Het rapport is hier te downloaden.