Vorige week publiceerden IAB en Deloitte de cijfers van online adspends over 2015. In totaal werd een budget van € 1,5 miljard gemeten, waardoor online by far marktleider is als het gaat om de verdeling van de reclamegelden in Nederland. De stijging ten opzichte van 2014 bedraagt 8,3%. Ofschoon nog niet alle cijfers van de andere media bekend zijn, kan nu al gesteld worden dat het aandeel van online in 2015 verder is toegenomen. TV liet in 2015 min of meer dezelfde cijfers zien als een jaar geleden en radio leverde zelfs 3,5% in. Search is nog altijd het grootste aanjager van online reclamegeld. Het aandeel bedroeg in 2015 44%. Omgerekend is dat een budget van € 665 miljoen euro. Search is daarmee bijna drie keer zo groot als radio. Display advertising is een goede tweede met een aandeel van 41%. Het resterende deel (15%) gaat naar ‘classifieds’.
De aandelen zijn weergegeven in onderstaande grafiek, met daarbij een uitsplitsing van display.
Aandelen online advertising 2015
Bron: IAB/Deloitte
IAB rapporteert een aandeel van 30% voor het automatisch plaatsen van ads. Dit zogeheten ‘programmatic buying’ had het jaar ervoor nog een aandeel van 25%. Bij de vijf grootste publishers is ‘programmatic’ inmiddels opgelopen tot 47% tegen 35% in 2014.
De ontwikkeling van de online bestedingen ten opzichte van de andere media is goed te zien in deze grafiek, die loopt van 2011 tot en met 2016 (=forecast).
Netto mediabestedingen per mediumtype
Bron: IAB/Deloitte
In 2005 maakte IAB zich al zorgen om het bestedingsaandeel ten opzichte van de tijd die men online was. Het eigen tijdsbestedingsonderzoek zou daar een eind aan moeten maken. Maar nu, 11 jaar later, lijkt er iets te gaan bewegen. Onderstaande grafiek laat zien dat online richting een ‘fair share’, waarbij tijd en bestedingen meer in balans zijn. Voor zover dat een goede maatstaf is natuurlijk.
Budget en time spend voor online, TV en radio
Bron: IAB/Deloitte
Zie ook dit persbericht van IAB.