Zojuist maakte MWG de nominaties bekend voor de AMMA’s 2016, zeg maar de Gouden Kalveren voor de media- en communicatiewereld. AMMA kent in totaal 11 categorieën, waarvan er één natuurlijk heel belangrijk is. Dat is de Hans du Chatinier-prijs voor het beste mediaonderzoek van afgelopen jaar. Daar zijn twee projecten genomineerd. De eerste is het online kijkcijfer project dat SKO laat uitvoeren door Kantar Media. Een zeer complex en vooruitstrevend onderzoek dat dagelijks online kijkcijfers oplevert als aanvulling op de lineaire cijfers. De wijze waarop dit is opgelost mag uniek in de wereld worden genoemd. En dat doen ze dan ook bij SKO en Kantar. Kinetic en blowUp Media hebben de tweede nominatie opgeëist. Beide partijen hebben in Rotterdam rondom The Wow verschillende onderzoeksmethoden ingezet om het bereik en de zichtbaarheid van het scherm te meten. Het doel is om een bijdrage te leveren aan de accountability van out of home. De cijfers zijn op zeer gedetailleerd niveau beschikbaar naar dagen van de week en zelfs uren per dag.
De totale lijst van AMMA-nominaties 2016 ziet er als volgt uit:
YIM Mediatalent van het Jaar
- Brigit Moens M2Media
- Iris de Vries TMG
- Marriette van Tuyl MediaCom
- Tijmen van der Meer Performics
Carl Lipp-prijs (beste mediavertegenwoordiger)
- Didi van Doggenaar Exterion Media
- Maaike van Vorstenbos Exterion Media
- Michiel Schot TMG
Beste engagementstrategie
- Crimediggers (Politie) ZIGT, Steam
- Nee, jij trekt volle zalen (Glenfiddich) Maxxium, Mediaxplain*
Beste gebruik van een medium
- Coke FrisChicks UM
- Het oudste medium herondekt (Glenfiddich) Maxxium, Mediaxplain*
- World, here I come (ING) ING Bank, Schiphol Media, United State of Fans, Twofish
Beste mediaperformance
- Fernandes #NoSpang UM
- Maybelline ‘Get-the-WOW-Brow!’ ZenithOptimedia, L’Oréal, Moxie, McCann, Performics
- Microsoft Azure: In de wolken met het resultaat Carat
Beste media-innovatie
- Introductie Vodafone YOU:Power to the Prepaid People MEC
- PON Videology MediaCom, Videology
- Quest Test Nederland Quest (G+J Media Nederland)
- Vodafone Thuis – ISP targeting Blue Mango Interactive
Hans du Chatinier-prijs (onderzoek)
- Dagelijks Online Kijkcijfers, Hybride aanpak uniek in de wereld SKO, Kantar Media/TNS
- Digital Out of Home wordt accountable- Innovatieve zoektocht naar methoden en technieken, Kinetic, blowUP Media
Beste mediastrategie
- Fernandes #NoSpang UM
- Introductie Vodafone YOU: Power to the Prepaid People MEC
- Ontdek ‘Late Rembrandt online’ (KPN) Mindshare, Rijksmuseum, N=5, Born05, TOC, Digined
- PHD versnelt groei voor Domino’s PHD
Media-adverteerder van het jaar
- KPN Mindshare
- Nederlandse Staatsloterij UM
- Unilever Mindshare
Media-exploitant van het jaar
- BrandDeli
- Exterion Media
- RTL Nederland
Mediabureau van het jaar
- MediaCom
- Mediaxplain*
- Zigt
De nominaties en winnaar in de categorie Carl Lipp-prijs (mediavertegenwoordiger van het jaar) worden bepaald door een online enquête onder adverteerders en mediabureaus.
Het YIM Mediatalent van het jaar wordt door een jury gekozen aan de hand van een workshop waarin een case moet worden uitgewerkt en gepresenteerd. De overige negen categorieën worden gejureerd door een vakjury.
De MWG AMMA Awards (Annual Masters of Media Awards) is een initiatief van MWG en zijn dé mediaprijzen in de Nederlandse communicatiebranche. De awards werden in 2001 voor het eerst uitgereikt. De uitreiking vindt dit jaar op 19 mei plaats in Theater Amsterdam.