Vandaag presenteerde Stichting DMS de nieuwe bereikcijfers voor de zakelijke markt. Op zich niet opzienbarend denkt u misschien, maar vergeet niet dat dit onderzoek nu door een ander bureau is uitgevoerd, dus dat is altijd spannend. GfK moest plaats maken voor DVJ Insights en plots moest De Telegraaf afscheid nemen van de eerste plaats als het gaat om het bereik in de doelgroep zakelijke beslissers. Heeft natuurlijk niks met elkaar te maken, tenzij we kijken naar de opzet van het onderzoek. Want veranderingen waren er, zo legde Lucas Hulsebos van DVJ uit. Er zijn radiozenders toegevoegd, social media, extra titels en ook de vragenlijst is aangepast. Meer interactie en betere visualisatie voor de respondent, aldus Hulsebos. In totaal zijn 2.577 zakelijke beslissende respondenten aan de tand gevoeld over hun mediaconsumptie, gerecruteerd uit een bruto n van 27.000 in een populatie van 500.000. ZZP-ers mochten weer niet meedoen, net als in de vorige editie.
In onderstaande tabel zijn de bereikcijfers weergegeven voor alle gemeten titels en merken. Zoals gezegd is Nu.nl de grootste met een bereik van 60%, met in de groot zakelijke markt (GZM) zelfs een bereik van 72%.
Let wel dat het bereik van Nu.nl en andere merken met een * alleen gemeten zijn in wave 2. Dat is april/mei van dit jaar. Andere titels en merken en zijn ook in wave 1 gemeten en dat was in Q3 van 2015. Nu.nl, RTL Z en de Ondernemer zijn halverwege toegetreden tot het onderzoek, vandaar.
Meer cijfers en data zijn te vinden op de site van Stichting DMS. Alle data wordt ontsloten via de verschillende softwaretools in de markt.
Als ik het goed gezien heb wordt bereik gedefinieerd als “Heeft u de afgelopen 12 maanden minimaal 1 keer…” Je moet stevig je best doen om via Google niet uit te komen bij Nu.nl. Als ik het goed begrepen heb wordt de vraag nu elk kwartaal gesteld, maar de ranking blijft redelijk voorspelbaar.
Het zou interesant zijn als er wat meer onderscheid wordt gemaakt tussen destination media en toevallige contacten. In voorgaande versies van DMS werd bovendien ook tijdbesteding en autoriteit meegenomen.