Het Jaarboek Bruto Mediabestedingen 2016 van Nielsen is uit. De nieuwe editie geeft inzicht in de bruto bestedingen aan acht mediumtypen door 11.000 adverteerders. De grootse van die lange lijst adverteerders is Unilever. Bruto goed voor bijna € 160 miljoen, maar in 2015 lag dat budget € 57 miljoen hoger. Er wordt dus flink op media bezuinigd bij ’s lands grootste fastmover. Het grootste deel van de bezuinigingen vindt plaats bij televisie. In 2015 gaf het concern nog € 170 miljoen uit aan het uitzenden van commercials. In 2016 was dat ‘slechts’ € 123 miljoen. Bruto dan hè. Dus zonder inbegrip van kortingen en andere tijdelijke prijsafspraken. Verder valt in het jaarboek te lezen dat Tele2 aan een enorme opmars bezig is, dat Procter & Gamble herinvesteert in klassieke media en dat retail by far de grootste branche is met een aandeel van ruim 21%.
Het Jaarboek Bruto Mediabestedingen is een overzicht van de bestedingen aan televisie, radio, dagbladen, tijdschriften, folders, out of home, bioscoop en folders. Nieuw in deze editie is de registratie van internet, zoals Nielsen dat eerder al aankondigde. Het betreft cijfers van alleen 2016. De andere mediumtypen gaan altijd tien jaar terug in de tijd en geven op die manier een mooie ontwikkeling. Tuurlijk, er zitten altijd mitsen en maren aan de bruto registratie, maar om dat het zo gedetailleerd is (adverteerders en merken per maand) is wel een nauwkeurig beeld te maken van de bewegingen in de markt.
KPN bijvoorbeeld. in 2007 nog helemaal de bink met een budget van ruim € 110 miljoen en de nummer twee achter Unilever. In 2016 is er nog € 36 miljoen over en vinden we de Telco terug op een 17e plek. Het omgekeerde geldt voor Kruidvat of Jumbo. Tien jaar geleden nog bescheiden mediabudgetten van zo’n € 10 miljoen elk. In 2016 overschrijden ze met gemak de € 65 miljoen en nestelen ze zich steevast in de top 10.
Zo zijn er tal van ontwikkelingen te vinden. Ook op mediumtypeniveau, seizoen, merken, branches en vele andere variabelen.
Bestellen kan via Nielsen op deze pagina.