Vorig jaar publiceerde VINEX de eerste cijfers van het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO), maar dat was slechts een opmaat naar de volledige rapportage die vandaag is uitgekomen. De database is eindelijk compleet door de toevoeging van de global mediabrands zoals Facebook, Google en Twitter. De dominantie van vooral de eerste twee is meteen goed zichtbaar. De eerste vijf plaatsen worden ingenomen door Google, Facebook, Youtube, Whatsapp en Gmail. Marktplaats, Nu.nl en Buienradar zijn de enige lokale merken in de top 10 en plaatsen zich op gepaste afstand ten opzichte van de tech-reuzen. De nummer 5 – Gmail – bereikte in week 26 40% van alle Nederlanders van 6 jaar of ouder. Marktplaats moet genoegen nemen met 31,5%.

Bron: NOBO 2017, selectie: commerciële merken van deelnemende publishers en globals.
* Google: Google is hier gedefinieerd excl. Youtube, Google Drive, Google Play, Google Calender, GMail, Google+, Google Translate, Google Docs, Google Analytics, inclusief Google Search en overige Google onderdelen
** NOS: t/m 30 juni exclusief NOS Teletekst
Het meest opvallende aan de cijfers, die NOBO zojuist publiceerde, vind ik de enorme omvang van de smartphone. Alleen bij Google (#1) is de dekstop groter dan de smartphone, maar bij alle andere mediamerken overheerst de smartphone. Het is nu by far het belangrijkste device in termen van online bereik. De tablet bungelt overal een beetje tussenin.
Non-tagged meten
De nieuwe bereikcijfers van de global brands komen tot stand dankzij een zogeheten “non-tagged” meting. Dat wil zeggen dat er geen meetcode is geplaatst op de platformen van de internationale spelers. Hiervoor in de plaats is gebruik gemaakt van een “metering”-technologie die geïnstalleerd is op alle devices van 2.200 panelleden. De resultaten van dit subpanel worden vervolgens geprojecteerd op het totale mediapanel met 5.500 respondenten. Dit is hetzelfde panel waar SKO de online kijkcijfers meet.