Vandaag publiceerden de partners* van Media:Tijd hun nieuwste editie van dit unieke onderzoek. Hieruit blijkt dat de tijdsbesteding van Nederlanders aan media stabiel is gebleven ten opzichte van de vorige versie (2015). We besteden gemiddeld nog steeds zo’n 8,5 uur aan media, die in het onderzoek worden verdeeld naar o.a. luisteren, kijken en lezen. Voor luisteren geldt dat live radio luisteren nog steeds de populairste activiteit is. Bij ‘kijken’ valt vooral de groei van uitgesteld- en on demand kijken op. Een derde van de leestijd vindt inmiddels plaats via een scherm, twee derde van papier. Bij communiceren, de vierde media-activiteit (bellen, berichten versturen, sociale media) wordt de smartphone steeds dominanter.
Media:Tijd is een dagboekonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland wordt verzameld. Voor het onderzoek hielden bijna 3.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bij hoe zij hun tijd spendeerden. Het onderzoek is eerder in 2013 en 2015 uitgevoerd.
Naast de tijd aan media wordt ook gemeten hoeveel we aan andere activiteiten besteden.Ook hier geldt dat er weinig is veranderd aan die indeling. Slapen/rusten blijft de grootste tijdbesteding (8:49 per dag), gevolgd door media (8:23 per dag). Hierbij moet wel gemeld worden dat dit de besteding aan media is, waarbij ook andere activiteiten gedaan kunnen worden zoals bijvoorbeeld autorijden, werken of iets anders. Ook dat is vastgelegd. Het onderzoek spreekt dat van multitasken. Er is zelfs vastgelegd wanneer er meerdere media tegelijkertijd worden geconsumeerd. Dan spreken we van media multitasken. De andere activiteiten die zijn gemeten betreffen werken/studie, onderweg, huishouden, eten/verzorging en vrije tijd.
Alle uitkomsten per doelgroep, activiteit en andere ingangen zijn opgenomen in een nieuwe brochure. Deze is te downloaden via de website van Media:Tijd. Daar staat ook meer informatie over de achtergrond en methode van het onderzoek.
*Media:Tijd is een gezamenlijk onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), de organisaties die verantwoordelijk zijn voor mediabereiksonderzoek: het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO), en het Platform Media- Adviesbureaus (PMA).