Tijdens het live webinar van Screenforce, waarin de TV-jaarcijfers over 2020 werden gepresenteerd, onthulde SKO-directeur Sjoerd Pennekamp dat de eerste fase van het nieuwe mediaonderzoek waarschijnlijk in het derde kwartaal van dit jaar gereed is. Dat betreft dan het leesonderzoek. Online en radio volgen dan begin 2022 en in juli 2022 heeft TV ook z’n nieuwe kijkonderzoek.
De voorbereidingen voor het onderzoek zijn volgens Pennekamp volop bezig, maar zijn nog niet definitief genoeg om de namen van het/de (nieuwe) uitvoerende bureau(‘s) te kunnen noemen.
Pennekamp zegt dat het TV-panel uit 2.750 personen bestaat, aangevuld met 3.500 respondenten uit het radiodeel die via een app het online video deel gaan meten. Hiermee komen de AVOD- en SVOD-diensten veel beter in de data en is het volgens Pennekamp mogelijk om te gaan plannen op ’total video’.
Verder krijgen de TV-huishoudens een nieuwe kijkmeter en een routermeter, waarmee veel fijnmaziger kan worden gemeten dan in het huidige onderzoek.
Het leesonderzoek bestaat uit 17.000 respondenten. Dat is vergelijkbaar met de huidige NOM Printmonitor. Radio levert in qua n, maar wordt waarschijnlijk wel veel gedetailleerder gemeten via de app. Het huidige luisteronderzoek kent een meting op kwartierniveau bij een n van 7.500 per twee maanden.
De Establishment Survey telt zo te zien 8.000 respondenten. Dat zijn er zo’n 3.000 meer dan de Media Standaard Survey die voorheen door de gezamenlijke JIC’s werd gebruikt.
Tot slot online. Daar zijn 6.150 respondenten voor gereserveerd. Dat zijn er ruim 1.000 meer dan het huidige VINEX/NOBO-panel.