Vandaag werd bekend dat Kantar het Amsterdamse bureau Memo2 heeft overgenomen met daarbij ook het platform THX. Dit betekent dat Kantar naast de sterke positie in bereiksmetingen (recent contract met NMO) ook effectmetingen in de portefeuille heeft gekregen. Volgens het persbericht van Kantar zijn door de overname 50 specialisten op het gebied van crossmediale effectmetingen toegevoegd aan het Kantar-team en kunnen activiteiten dit gebied in Europa aanzienlijk worden uitgebreid.
Memo2 wordt niet ingelijfd door Kantar. De activiteiten gaan door onder de huidige merknaam, maar daaraan wordt gekoppeld ‘a Kantar company’ en zet haar activiteiten voort als zelfstandige unit binnen Kantar. Klanten van MeMo2 behouden daarmee dezelfde teams en service en blijven het MeMo2 managementteam, dienstverlening en locaties ongewijzigd.
Contract NMO
Onlangs tekende Kantar samen met Ipsos een contract met SKO, NLO, NOM en VINEX om gezamenlijk het Nationaal Media Onderzoek (NMO) op te starten wat op termijn de huidige bereikstandaarden voor TV, radio, print en online gaat vervangen. De contractduur van NMO is vijf jaar en de eerste cijfers (voor print) worden in het derde kwartaal van dit jaar verwacht. Een belangrijk element in het nieuwe bereiksonderzoek is ‘crossmedia’, waarmee simpel gezegd het netto bereik van meerdere mediakanalen gemeten gaat worden.
Crossmedia
Crossmedia is ook leidend in het platform THX. Een jaar geleden introduceerde Memo2 dit platform waarmee het bereik van TV, radio, bioscoop, out-of-home en digitaal geïntegreerd wordt gemeten. Volgens Memo2 kunnen adverteerders met THX dagelijks monitoren hoe hun campagnes het doen in termen van totaal crossmediaal bereik en audience, maar ook de effecten van online en offline retailbezoek en feitelijke ‘brand impact’. De basis van het systeem is de THX. app die onder Nederlandse panelleden wordt verspreid. Hiervoor gebruikt MeMo2 niet alleen het eigen panel, maar ook ‘drie andere toonaangevende panelpartijen in Nederland’. Het panel zou bestaan uit 700.000 leden.
De koppeling van de crossmediale bereiksmetingen van NMO en de effectmetingen van THX is voor adverteerders en bureaus een interessante optie. Ik heb geen idee in hoeverre daar al in voorzien is, maar de verdere ontwikkeling van die combinatie dringt zich op. Beide staan nog in de kinderschoenen, maar soms kan het hard gaan.
Voor nu een grote felicitatie voor alle betrokkenen en we gaan de ontwikkelingen volgen.