Vandaag lanceren de Magazine Media Associatie (MMA) en NDP Nieuwsmedia een nieuw online kennisplatform. Onder de naam Trust in Media verzamelen de twee brancheorganisaties whitepapers, blogberichten, interviews, artikelen en podcasts met als centraal thema ‘vertrouwen in media’. Uit talloze nationale en internationale onderzoeken – die door de brancheorganisaties zijn geanalyseerd – blijkt het maatschappelijk belang van vertrouwde content voor de samenleving. Daarnaast is vertrouwde kwaliteitscontent onontbeerlijk voor commerciële communicatie, aldus de twee afzenders.
Onlangs kwam het Commissariaat voor de Media met het Digital New Report, waarin het thema vertrouwen ook een prominente plek kreeg. Wat dat betreft kunnen organisaties als NPO en RTL zich meteen aansluiten bij het initiatief van MMA en NDP Nieuwsmedia. Het NOS Journaal en RTL Nieuws voeren de lijst aan als het gaat om vertrouwen in nieuwsmerken.
Vertrouwen van de consument in media heeft een sterke invloed op de impact van reclame in die media. De traditionele media zoals print en TV lopen hierin voorop ten opzichte van de online media en vooral social media. Newcom Research rapporteerde eerder dit jaar: “De traditionele media doen het vooral goed vanwege vertrouwdheid en kwaliteit. Social media platforms zijn vooral oppervlakkig en minder volledig en betrouwbaar.”
De binding met en het vertrouwen in mediamerken zorgen voor betere campagneresultaten. Of het bij reclamecampagnes nu gaat om bekendheid, merkvoorkeur of koopintentie, op alle KPI’s scoren vertrouwde media significant beter dan bertouwbare mediakanalen zoals social platforms.
Op het platform Trustinmedia zijn alle bevindingen over vertrouwen in media en de impact hiervan op reclamebeleving verzameld. Ook zijn er insights te vinden over doelgroepen en aanbevelingen voor een effectieve mediastrategie.