Deze week publiceerde het Radio Adviesbureau (RAB) nieuwe cijfers over het radioluisteren in Nederland. Dit op basis van een onderzoek (n=5.812) gehouden in mei van dit jaar onder mensen van 13 jaar of ouder. RAB heeft in het nieuwe onderzoek de luisteraandelen van de verschillende platformen op een rijtje gezet. De aloude stereo-installatie is marktleider met een aandeel van 56%. De auto is volgens RAB een goede tweede met 18% en online luisteren via laptop/PC scoort een aandeel van 12%. Het resterende aandeel gaat naar overige platformen zoals de draagbare radio (10%), mobiel (2%) en iPod/MP3 (1%).
Luisteraandelen per platform:
RAB geeft als belangrijkste conclusies van het onderzoek:
– Radio is beschikbaar op alle nieuwe platforms.
– Bestaande platforms blijven nog steeds het fundament: radio/stereo-installatie en de autoradio is bijna driekwart van luistertijd per week.
– Jongeren zijn de ‘early adapters’ en vinden hun favoriete radio terug op de digitale platforms.
– We luisteren voornamelijk naar de bestaande bekende zenders die ook op FM/AM te ontvangen zijn.
Hebben we bij televisie te maken met veel uitgesteld kijken, bij radio is dat anders. 90% van het ‘internetluisteren’ bestaat uit live luisteren en slechts 10% is uitgesteld of men heeft binnen dat aandeel geen idee of het live of uitgesteld is. Ondertussen wil het met de podcast ook maar niet lukken. Net als twee jaar gelden luistert 71% nooit naar een podcast en slechts 5% doet dat regelmatig. Twee jaar geleden luisterde 4% nog regelmatig naar een podcast.
Zoals ik al eerder aangaf ben ik benieuwd waar het luisteren via de Musicpal van Freecom onder valt. Het is een beetje luisteren via internet, maar eigenlijk ook weer niet. Het haalt de zenders uit de lucht via je Wifi, maar speelt het gewoon af via je Hifi als je dat wilt. Lastig, Wifi, Hifi, Bifi . . .
Alle uitkomsten van het RAB-onderzoek zijn te zien in deze presentatie.