Afgelopen dinsdag publiceerde SPOT het nieuwe tijdsbestedingsonderzoek en gisteren lag er keurig een boekje bij de post met alle uitkomsten. Het boekje is overigens ook als PDF te downloaden en op de site van SPOT zijn allerhande mogelijkheden om zelf analyses en of tabellen samen te stellen op basis van het nieuwe materiaal. Zoals bijvoorbeeld een tabel met de mediatijd in minuten per mediumtype en dan voor 2010 en 2012. Dat geeft een aardig beeld van hoe laat het is in termen van mediatijd. De oude media, voor zover die bestaan, leveren fors in en de nieuwe media winnen steeds meer terrein. De cijfers:
Mediatijd in minuten per dag
Bron: SPOT Tijdsbestedingsonderzoek 2010/2012
In bovenstaande tabel zijn de diverse mediumtypen weergegeven met de daarbij de tijdsbesteding in minuten per dag. Ten opzichte van twee jaar geleden is de totale mediatijd gedaald met 10 minuten per dag. Vooral radio luisteren lijkt een stuk minder populair dan twee jaar geleden. De luistertijd gaat met 20% terug naar 92 minuten per dag. Televisie levert 6% in en komt op 146 minuten per dag uit. Het lezen van dagbladen, tijdschriften, folders en/of boeken daalt met 16% naar 27 minuten per dag. In totaal leveren de ‘oude media’ 38 minuten mediatijd in. Het aandeel is nog steeds wel aanzienlijk. In 2010 waren TV, Radio en lezen goed voor 73%. In 2012 is dat nog altijd 65%.
Bij de nieuwe media (inclusief muziek luisteren) zien we een flinke stijging op alle fronten. Internet en Bellen/SMS-en stijgen beide met 22%. Binnen internet is een sterke stijging te zien van sociale media. De sociale mediatijd gaat van 12 naar 24 minuten per dag. Het luisteren van muziek is qua aandeel redelijk bescheiden, maar de stijging is opmerkelijk. Volgens SPOT is vooral het luisteren via de computer (5 min.) en ‘andere apparaten’ (3 min.) gestegen. Andere apparaten wil zeggen anders dan cd-speler, MP3-speler, computer, smartphone, tablet etc.
Een verfijning naar leeftijdsgroepen laat zien dat het aandeel van internet inmiddels 42% is in de leeftijdsgroep 13-19 jaar. In die leeftijdsgroep is internet groter dan TV. In 20-34 staat internet met 30% vlak achter TV met 33%.
Aandelen per leeftijdsgroep
Bron: SPOT Tijdsbestedingsonderzoek 2012
Overigens blijft het lastig om dit soort onderzoeken te vergelijken met de geldende currencies in de markt. Begin dit jaar publiceerde SKO nog de gemiddelde kijktijd van TV, die in 2011 op 191 zou liggen. De gemiddelde radiotijd ligt volgens NLO ook iets boven de 3 uur per dag. De kleinste afwijking zien we bij internet. Volgens STIR is de gemiddelde surftijd 84 minuten per dag. Het tijdsbestedingsonderzoek meet 99 minuten per dag. Het lezen van folders is volgens het Thuis Binnen Binnen Bereik gemiddeld zo’n 7 minuten per dag. In het tijdsbestedingsonderzoek moeten de folders genoegen nemen met 2 minuten.
Is het tijdsbestedingsonderzoek dan zo slecht? Nee, zeker niet. Het meet op een consistente manier door de jaren heen de besteding van allerhande activiteiten en maakt een vergelijkbaarheid mogelijk van media. Maar het meet anders dan de afzonderlijke onderzoeken en zo krijg je afwijkingen. Kijk maar eens naar deze discussie uit 2007. Verschillen zullen altijd blijven bestaan. Ook straks als we het nieuwe gezamenlijke media tijdsbestedingsonderzoek hebben.
Reacties