Gisteren was het een historische dag in JIC-land. Het contract voor het Media Tijdsbestedingsonderzoek werd ondertekend door de vier JIC’s voor TV, radio, print en online en het Sociaal Cultureel Planbureau. Het onderzoek dat onder de naam Media:tijd de markt in zal gaan, start in september van dit jaar en wordt uitgevoerd door GfK. Een n van 2.800 respondenten zal gedurende een week via een dagboek bijhouden wat ze zoal uitspoken. De database van Media:tijd zal vervolgens als hub fungeren tussen de standaard bereiksoutput van de vier JIC’s. Hiermee wordt voor het eerst een koppeling gelegd tussen de vier bereiksonderzoeken. Eerder was er al een fusie tussen NOM en STIR, maar nu worden de vier onderzoeken uniform aan Media:tijd vastgeknoopt. Voor het fuseren is het Engelse RSMB aangetrokken, dat in de lokale markt verantwoordelijk is voor de fusies binnen Touchpoints.
Het is overigens niet de eerste keer dat de JIC’s samenwerken. Sinds vorig jaar wordt de Nederlandse markt voorzien van data uit de Media Standaard Survey. Dit onderzoek wordt eveneens door NOM, SKO, STIR en NLO gefinancierd en betreft de levering van doelgroepinformatie in het kader van weeg- en wervingsfactoren voor elk van de bereiksonderzoeken.
Het veldwerk van Media:tijd zal in september van dit jaar starten. De eerste resultaten worden begin 2014 verwacht. Elke twee jaar wordt Media:tijd herhaald.