Ze zijn er maar druk mee bij NOM en GfK. Vorige week al de Folder Monitor, vandaag is het contract getekend met vijf uitgevers van huis-aan-huisbladen, wat moet leiden tot de NOM HAH-bladen Monitor. Die uitgevers zijn Wegener Media, Holland Media Combinatie, BDU Media, NDC Mediagroep en AenC Media. Zij hebben vanmiddag een contract getekend met GfK en NOM voor het uitvoeren van een gezamenlijk bereiksonderzoek voor HAH-bladen. De eerste publicatie wordt eind 2014 verwacht. Het onderzoek, dat onder auspiciën van NOM wordt uitgevoerd door GfK, moet een representatief beeld geven van het lezen van een 300-tal HAH-bladen. Het veldwerk is inmiddels gestart. Er worden 30.000 (!) respondenten van 13 jaar en ouder met toegang tot internet ondervraagd. De hoge n is nodig vanwege de representativiteit op regionaal niveau. De resultaten zullen geschikt zijn voor mediaplanning en vergelijkbaar zijn met de andere NOM onderzoeken.
Irena Petric, directeur van NOM: “Na de samenwerking met verspreiders van folders zijn we nu ook een samenwerking aangegaan met uitgevers van HAH-bladen. Dit past goed in de strategie van NOM om voor alle print mediumtypen representatieve, betrouwbare en transparante bereikscijfers te leveren.”
Het mediumtype HAH-bladen krijgt met de NOM HAH-bladen Monitor een currency die vergelijkbaar is met bereiksonderzoeken van andere mediumtypen. Daardoor worden HAH-bladen een volwaardig medium in de middelenmix. Voorheen was vooral Wegener actief in het meten van het bereik van HAH-bladen. Dat is nu niet meer nodig. De collectiviteit is ook in deze markt nu een feit, het geen het draagvlak alleen maar zal vergroten. Mooi initiatief voor een groot mediumtype.