Tijdsbestedingsonderzoek kent een lange historie in Nederland. Voorheen produceerde het SCP elke vijf jaar een studie, later kwam SPOT met een eigen versie en sinds kort werken de media-JIC’s samen in het project Media:Tijd. Het rommelde in het verleden nogal rond dit onderzoek, maar sinds de oproep van BVA om tot een gezamenlijk iets te komen, lijkt de lucht geklaard. En Media:Tijd gaat verder. Morgen presenteren de JIC’s (NLO, NOM en SKO) en het SCP een nieuwe planningstool “CrossMedia:Tijd 2015”. Dit nieuwe instrument ‘knoopt’ door middel van fusie vier grote mediabereiksonderzoeken aan elkaar. Op basis van CrossMedia:Tijd kunnen voor het eerst crossmediale bereiksanalyses worden gemaakt op basis van de marktstandaarden voor tv, radio, print en internet. Denk hierbij aan het netto bereik van een medium, van een titel, zender, website of app. Ook is de overlap en het aantal contacten uit de tool te halen in combinatie met een groot aantal profielkenmerken.
De datafusie voor CrossMedia:Tijd is uitgevoerd door RSMB uit Groot Brittannië. RSMB is gespecialiseerd in complexe datafusies, vooral op het gebied van mediabereiksonderzoeken. In Groot Brittannië heeft RSMB al meerdere malen de datafusie van “Touchpoints” uitgevoerd. Touchpoints van IPA stond model voor de aanpak van CrossMedia:Tijd.
Voor de fusie is gebruik gemaakt van de bereiksdata van de afzonderlijke media-bereiksonderzoeken van NOM, NLO en SKO. Voor het koppelen van een internetbereiksonderzoek is gebruik gemaakt van DDMM (Dutch Digital Media Measurement). Het eerder door GfK uitgevoerde mediatijdsbestedingsonderzoek “Media:Tijd” diende als HUB voor de fusie. Om de data te kunnen analyseren, hebben softwarehuizen Pointlogic en Telmar speciale planningssoftware ontwikkeld. NPO leverde een belangrijke bijdrage in de begeleiding van het project.