De Affluent Survey Europe (voorheen bekend als ‘EMS’) is een internationaal mediaonderzoek onder Europa’s topinkomens en topzakenlieden. De doelgroep bestaat uit hoofdkostwinners behorende tot de top 13% inkomens in 21 Europese landen. Naast het Affluent Universum richt het onderzoek zich ook op Affluent Select, de top 3%. Ipsos Affluent Survey verschaft informatie over een universum van 50,7 miljoen Europeanen en Affluent Select over de Europese super elite van ruim 9 miljoen.
De groeiende behoefte bij multinationals aan betrouwbare en onderling vergelijkbare media- en achtergrondinformatie van Europa’s welgestelden vormden de basis van het onderzoek. Sinds de introductie in 1995 is de Ipsos Affluent Survey uitgegroeid tot ’s werelds belangrijkste tool voor de ontwikkeling van doelgroepprofielen, bedoeld voor mediaplanning en -inkoop en optimalisering van communicatiecampagnes. Afnemers van de Ipsos Affluent Survey zijn de belangrijkste internationale media-exploitanten en mediabureaus. De resultaten verschijnen één keer per jaar.
200.000 huishoudens per jaar
Het onderzoek kent een single source en mixed mode aanpak. Na een telefonische selectie waarin jaarlijks ongeveer 200.000 Europese huishoudens worden gescreend, worden in een eveneens telefonisch vervolgonderzoek het mediagebruik en de belangrijkste achtergrondgegevens van een respondent geregistreerd. Sinds 2009 wordt een deel hiervan ook online verzameld. Tot slot komt via een online vervolgvragenlijst een zeer uitgebreid scala aan onderwerpen aan bod: hobby’s en interesses, lifestyle, business activiteiten, financiën en de bekendheid, het gebruik en de houding ten aanzien van diverse merken en producten.
Om inzicht te krijgen in het digitale gedrag van deze invloedrijke Europeaan, stelt de Ipsos Affluent Survey vragen over het gebruik van digitale media (gebruik van mobiel internet, apps, websites, digitale tv, via de verschillende devices; smartphones, tablets, notebooks, PC/laptop, et cetera). Sinds 2013 is het mogelijk te kijken naar het gecombineerd bereik van websites en apps via de smartphone, tablet en pc/laptop; de ‘Affluent Digital Currency’.
Webplanner
Op digitaal gebied levert Ipsos ook de Affluent/comScore Webplanner. De Webplanner is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Ipsos en comScore, een onderneming in internettechnologie die meet wat mensen doen in de digitale wereld. Om de Affluent/comScore Webplanner tot stand te laten komen wordt webbereik, gemeten in de Ipsos Affluent Survey, gefuseerd met gemiddeld aantal page views, gemeten door comScore. Met de Webplanner kunnen gebruikers web campagnes plannen, zowel apart als in combinatie met print of tv.
Het gehele veldwerk van de Ipsos Affluent Survey Europe wordt gecoördineerd vanuit Ipsos’ internationale callcenter in Amsterdam. De steekproefgroottes per land zijn voldoende voor uitgebreide doelgroep- en bereiksanalyses.
Mondiaal
Naast het onderzoek in Europa, voert Ipsos Nederland de Ipsos Affluent Survey ook uit in Afrika, het Midden Oosten en Latijns Amerika. Zowel de Ipsos Affluent Survey Africa (gemeten in 7 landen) als de Ipsos Affluent Survey Middle East (gemeten in 8 landen) zijn voor het laatst uitgegeven in 2014. De eerstvolgende uitgaven staan gepland voor 2016. Eind 2013 heeft Ipsos Nederland de eerste Ipsos Affluent Survey Latin America gelanceerd (gemeten in 3 landen). Dit onderzoek wordt eveneens om het jaar uitgegeven. Tot slot ondervraagt Ipsos ook de Affluent populatie in de Verenigde Staten en Azië, gemanaged door de Ipsos vestigingen in New York en Hong Kong. Met al deze Ipsos Affluent Surveys heeft de mediamarkt, middels één uniform opgezet mediaonderzoek, toegang tot het mediagedrag en de profielen van de Affluent over de hele wereld.