Het NOA (Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt) heeft als doel het verkrijgen van een actueel inzicht in het oriëntatie- en switchgedrag van de relevante arbeidsmarktpopulatie en het bereik van diverse media onder deze doelgroep.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door Ipsos in opdracht van de Stichting NOA. In deze stichting zijn uitgevers van print- en online media vertegenwoordigd. Het onderzoek is voor het eerst uitgevoerd in 2004 en vervolgens in 2006. Vanaf 2008 is NOA semi-continue uitgevoerd met opleveringen in het najaar.
Het nieuwe NOA 2014-2015 is ingrijpend vernieuwd.
- De doelgroep voor NOA is verbreed. Nieuw in de doelgroep zijn -in vergelijking tot eerdere jaren- ZZP’ers en 60-65 jarigen.
- Het nieuwe onderzoek doet recht aan zowel bereik van printmedia als online media omdat er gebruik wordt gemaakt van in de markt geldende currencies en bewezen cijfers. Het basis NOA onderzoek (waarin alle kenmerken vastgelegd worden die relevant zijn voor arbeidsmarktcommunicatie) wordt gekoppeld met bereiksonderzoeken van printmedia (NOM) en online media (DDMM). Op deze manier krijgen we een bestand waarin zowel de relevante doelgroepen als het leesgedrag (uit NOM) en internetgedrag (uit DDMM) gecombineerd worden.
- NOA 2014-2015 biedt een geactualiseerd profiel van relevante doelgroepen op de arbeidsmarkt, waarbij we onder meer ook de lange termijn doelen van mensen tonen.
- Nieuw is ook inzicht in welke werkgevers favoriet zijn in de branche waarin men werkzaam is en wat het imago is van relevante werkgevers in diverse branches.
NOA resultaten zijn beschikbaar via een bestand geschikt voor mediaplanning, rapportages en tabellen. Daarnaast is het mogelijk om extra analyses aan te vragen, advies te verkrijgen en NOA respondenten te herbenaderen voor extra informatie.